Vášeň a sklamanie

Vášeň a sklamanie

Derek Fell

Vincent van Gogh. Ženy v jeho živote

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Alena Redlingerová

Slová Vincenta van Gogha ,,nemôžem žiť bez lásky, bez ženy“ sa stali mottom knihy historika umenia Dereka Fella o ženách, ktoré ovplyvnili život a tvorbu slávneho maliara. Na základe systematického štúdia zachovaných dokumentov a korešpondencie umelca sa autor biografickej práce zameral na jeho vnútorný svet. Analyzoval fakty, rôzne komentáre či postrehy, aby mohol načrtnúť búrlivý život a zväčša neúspešné romantické vzťahy maliara so ženami. Doteraz životopisci nevenovali až takú pozornosť úlohe žien vo Vincentovom živote. Práve preto je Fellova práca novým obrazom maliara. Jeho zmysel pre podrobnosti ukázal, ako životné údery a zlomy otriasali maliarom, až  narušili jeho duševné zdravie.

Fellov netradičný pohľad sa začína úvahou, čo donútilo tohto 37-ročného muža, obrátiť zbraň proti sebe. Bohatá korešpondencia, najmä listy bratovi Theovi, mladšej sestre Wil, matke Anne, švagrinej Jo a niektorým kolegom, poskytla autorovi dosť podkladov na vysvetlenie príčin Vincentovej samovraždy. Detstvo ,,smutného, zadumaného, chlapca bez štipky sebadôvery so záchvatmi zúrivosti“ vyrastajúceho v rodine kalvínskeho pastora v južnom Holandsku predurčilo jeho vzťah k ženám. V prvom zamestnaní – v strýkovej umeleckej galérii v Haagu a jej londýnskej pobočke predával obrazy – zažil prvú ľúbostnú katastrofu, odmietla ho dcéra domácej. V kníhkupectve v Dordrechte podľahol náboženskému fanatizmu a rozhodol sa, že bude študovať teológiu v Amsterdame (pôsobil však len ako laický kazateľ medzi baníkmi v Belgicku). S hlbším záujmom o kreslenie prichádza i vášnivé vzplanutie k ovdovenej sesternici Kee Vosovej. Jej odmietnutie ho na roky poznačilo. Útechu našiel v náručí tehotnej prostitútky Sien, neskôr Margot. Po jej odmietnutí sa pokúsil o samovraždu. Potom čelil obvineniu, že zviedol mladú modelku Gordinu. V listoch si neraz otvoril srdce a priznával sa k svojim túžbam i snom. Hoci jeho vzťahy k ženám dominujú tejto knihe, predsa autor ho predstavil aj ako maliara. Fell sa usiloval pochopiť Vincentov život nielen z dokumentov, ale aj z autentického prostredia, v ktorom žil. Vybral sa po jeho stopách do Holandska a Francúzska, zostavil chronológiu jeho života i bohatú bibliografiu a čitateľov upozornil, kde môžu vidieť najväčšie zbierky jeho obrazov.

Osem kapitol knihy, to nie je bežný sprievodca životnou púťou a dielom maliara, ale náročná biografická črta. Veď čítanie úryvkov listov, vysvetľujúcich komentárov, úvah autora núti čitateľa premýšľať o záhadách a tajomstvách života tohto vynikajúceho umelca,  jeho nádejach a sklamaniach, ktoré vkladal do svojich osudových žien. Korešpondencia je neobyčajným dokumentom, ktorá umožnila nazrieť z inej strany na života maliara, trpko skúšaného človeka.

Zuzana Galovičová