Ivana Topolovská
30.12.2009

Víťaz je sám - Paulo Coelho - Hľadanie víťaza

Hľadanie víťaza

Hľadanie víťaza

Paulo Coelho: Víťaz je sám. Bratislava, Ikar 2009. Preklad Jana Marcelliová

Paulo Coelho (1947) je jedným z čitateľsky najúspešnejších autorov súčasnosti. V slovenskom preklade naposledy vyšla kniha Víťaz je sám. Nesie sa v tradičnom coelhovskom duchu. Počas približne dvadsiatich štyroch hodín sa autor pokúša previesť čitateľa filmového festivalu v Cannes zákulisím mašinérie módy a filmu. Toto prostredie mu poskytuje plochu na filozofické úvahy o zmysle života. Do sveta pozlátky prichádza množstvo ľudí s rovnakým cieľom – využiť svoju možno poslednú šancu preraziť a splniť si svoj sen - množstvo ľudí. Podarí sa dvadsaťpäťročnej herečke konečne podpísať zmluvu na film? Presvedčí filmová producentka, ktorá pricestovala za posledné peniaze na schôdzku s nádejným distributérom, o svojom projekte? Pre mladučkú modelku so sľubnou budúcnosťou je jej profesia len možnosťou úniku pred krutou realitou života černošskej imigrantky. Pre strach o vlastnú bezpečnosť sa obáva svedčiť v procese vraždy. Prvým veľkým krokom k vysnívanej nedotknuteľnosti je uzavretie zmluvy s renomovaným módnym návrhárom, ktorý si ju vybral na svoju kampaň. Jediný, kto sem neprišiel uzavrieť obchod, je ústredná postava telekomunikačného magnáta Igora. Po dvoch rokoch príprav prichádza do Cannes, aby získal späť svoju bývalú manželku. Atmosféru festivalu s príchodom Igora naruší aj na prvý pohľad nesúvisiaca séria vrážd.

Víťaz zostane sám. Je ním ten, kto prežil? Alebo Igor, ktorý splnil, čo sľúbil? Alebo morálny víťaz, ktorý si ako jediný uvedomil, že celá tá maškaráda za to nestojí? Ďalší príbeh, ktorým autor šíri svoje vytrvalé presvedčenie, že zmyslom života je láska (podľa Coelha s veľkým L). ,,Pre lásku všetko, okrem zabitia.“

Ivana Topoľovská