Ľuba Kukučková-Nitrová
08.11.2010

Vlhké miesta - Charlotte Rocheová

Charlotte Rocheová: Vlhké miesta

Bratislava, Tatran 2010

Preklad Katarína Széherová

Označenie Medzinárodný bestseller zaváňa niečím podozrivým. Ak je to dielko mimoriadnej kvality, je to len z predajných dôvodov. Alebo je skvelé, ale škandalózne a možno neprijateľné. A o to zaujímavejšie.

Presne to je prípad diela mladej televíznej moderátorky a spisovateľky Charlotte Rocheovej (31). Autorka nepriznáva, či ide o autobiografiu – vlastne ani nemusí, veď vieme, že každý autor píše o sebe – no rozprávanie o telesných prejavoch a myšlienkových pochodoch Helen je také intenzívne, že za ním musí byť niečo hlbšie.

Helen má osemnásť. Dala sa sterilizovať. Má bohaté skúsenosti s alkoholom, drogami a zvracaním. Každé ráno si strká prsty do šušule, ovoniava ich a líže. Zásadne sa neumýva, kým nemusí. Vytláča si vriedky a hnis zje. O šušňoch nehovoriac. Nemá však rada ochlpenie. Po otcovi zdedila sklon k hemoroidom a pri neopatrnom holení si odfikne kúsok z tela v tej časti. Nasleduje nemocnica a operácia, najmä však zriedkavé a striedavé návštevy oboch rodičov, ktorí sa dávnejšie rozviedli a Helen sa z celej sily snaží dať ich dohromady. No nejavia o ňu záujem, aký by si želala, a tak si sotva zahojenú ranu vedome roztrhne. Znovu ju operujú. Helen dá ošetrovateľovi čísla mobilov rodičov, aby ich informoval. Prídu? Nebolo jej masochistické utrpenie zbytočné?

Ak sa budete pri čítaní aj vy kĺzať len po povrchu, slabšie nátury možno po prvej kapitole knihu zhnusene odložia a pôjdu si vykloktať ústa dezinfekciou. Ani silnejších čitateľov nemusí sotva vyhmatateľný epický oblúk hneď zaujať, lebo ich pozornosť odvedú opisy dejov, ktoré spoločnosť považuje za nechutné, zvrátené a patria za dvere kúpeľne. No prekonajte odpor a čítajte ďalej.

O čo vlastne Helen bojuje? O matku, ktorá sa kedysi pokúsila otráviť plynom seba i brata, ale Helen ich zachránila a zahladilo sa to mlčaním? O otca, ktorý má tajné zamestnanie a veľa sivých vlasov? Alebo o seba, o svoj zdravý rozum, o dušu, ktorú neuznáva, a preto sa venuje len svojmu telu?

Kritici vysvetľujú Rocheovej knihu ako boj proti hystérii z hygieny a úzkoprsému pohľadu na ženskú sexualitu. Vnímavý čitateľ v nej pod drsným, krutým, bolestivým povrchom nájde črtu príznačnú pre dnešnú spoločnosť: nesmiernu osamelosť, túžbu po nejakej istote v rozbitom živote, hrôzu z ničoty, väčšiu ako strach z bolesti. To bol určite jeden z dôvodov, ak nie ten hlavný, prečo autorka napísala túto rozporuplnú a dramatickú knihu.

Ľuba Kukučková