Vladimír Radosa
07.05.2009

Voda a chlad. Prevencia, liečba, rehabilitácia - Pavol Dinka a kol.

Pavol Dinka a kolektív (Ernest Caban, Juraj Čelko, Anton Gúth, Ján Rapák, Janka Zálešáková):  Voda a chlad. Prevencia, liečba, rehabilitácia

Bratislava, Formát & Liečreh Gúth 2008

Táto publikácia si nepochybne zaslúži titul „Najosviežujúcejšia kniha roka“. Jej autori nám sprostredkúvajú svoje dlhoročné skúsenosti z prevencie, liečby a rehabilitácie ľudského tela otužovaním chladnou vodou a pozývajú nás do sveta „pod nulou“. Každý z nás má špecifícké vnímanie teploty prostredia. Pre niektorých je tolerancia chladu absolútna a nemajú problém plávať v ľadovej vode miestneho vodného toku, pokiaľ si ich my, „obyčajní“ smrteľníci v páperových bundách fotíme z brehu  mobilnými telefónmi. V knihe natrafíte na Wima Hofa, človeka, ktorého telesná teplota je 35°C a  viac ako hodinu vydržal zasypaný ľadom. Zoznámite sa aj s plavkyňou Alison Streeterovou, ktorá 43-krát (!) pokorila prieliv La Manche. Na Slovensku je určite prostredníctvom mnohých televíznych reportáží známy propagátor ľadového plávania operný spevák Martin Babjak. Otužovanie je jedna z najstarších a najúčinnejších foriem prevencie a liečby množstva diagnóz – od srdcovo-cievnych, kožných, nervových alebo dýchacích chorôb. Ako náruživý fanúšik sauny obzvlášť v zimnom období môžem potvrdiť jej blahodárny účinok na ľudský organizmus. Pritom saunovanie je len jedna z mnohých foriem – v knihe sú odborne, ale veľmi zrozumiteľne opísané ďalšie z nich – plávanie v ľadovej vode, kryoterapia (liečba extrémne nízkymi teplotami prekračujúcimi - 100°C) alebo pohybová liečba vo vode. Okrem odborného opisu jednotlivých metód, návodov na správne otužovanie organizmu alebo konkrétnych príkladov pozitívneho účinku vody a chladu na ľudské telo v knihe nájdete aj množstvo zaujímavostí z histórie tohto odboru, doplnených bohatou  farebnou fotodokumentáciou. Kniha Voda a chlad je komplexným sprievodcom svetom „chladu“, vynikajúcim návodom nielen pre otužilcov ale pre každého, komu záleží na zdravom životnom štýle. Ale, ako vravia autori: „...dosť bolo slov. Radšej to skúste na vlastnej koži.“

Vladimír Radosa