Recenzia
Anna Šikulová
27.06.2008

Voľným okom / By a Naked Eye - Ľudovít Hološka

Ľudovít Hološka

Voľným okom / By a Naked Eye

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej

Ako sú pre mladých autorov, prozaikov či básnikov, dôležité pri vstupe do literatúry spoločné antológie a rôzne zborníky, podobne sú užitočné pre mladých výtvarníkov kolektívne výstavy a súborné katalógy k výstavám. V Záhorskej galérii v Senici bola už dvakrát inštalovaná podobne zameraná výstava celoslovenského významu (prvý raz pod názvom Voľným okom roku 2004, druhý raz pod názvom Sonda 08 tento rok; kurátormi výstavy boli Ľudovít Hološka a Božena Juríčková, okrem iného autorka monografie o Hološkovom maliarskom diele). Autori mali navyše šťastie, že ich diela neboli iba vystavované, ale ich reprodukcie sú spolu s medailónmi a súpisom výstav obsiahnuté a komentované aj v publikácii Voľným okom (vydala Matica slovenská, názov je podľa básnickej zbierky Jozefa Čertíka, rovnaký názov mala aj prvá spoločná výstava spomenutých autorov v Záhorskej galérii). Autori pertraktovaní v reprezentačnej publikácii sú zväčša absolventi Akadémie výtvarných umení v Banskej Bystrici (žiaci profesora Ľ. Hološku, E. Lehotskej, F. Hodonského, S. Balku) a absolventi Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (z ateliéru profesora J. Bergera). Vekové rozpätie mladých umelcov je široké (celkove sedemnásť autorov, ročníky – podľa dátumu narodenia – od 1966 až po 1982). A rovnako pestré je i rozpätie techník, postojov k výtvarnému dielu, spôsobov nazerania na zobrazované výseky skutočnosti. Ako zdôraznil Ľ. Hološka v úvode publikácie, pojmy ako originalita, dokonca tvorba, sa v novom kultúrnom svete pomaly vytrácajú, autori už pracujú s objektmi, a teda s informáciami, ktoré do nich vložili iní. Publikácia supluje monografiu o dianí v súčasnom výtvarnom umení, o hľadaní mladých výtvarníkov. Medailóny a eseje o predstaviteľoch najmladšej výtvarnej generácie/generácií na Slovensku poskytujú vlastnej historický prierez ich tvorbou. I keď vo výtvarnom umení – podobne ako v hudobnej umenovede – sa pri umelcovi zvyčajne uvádza pedagóg ako rozhodujúci moment pri orientácii a nasmerovaní adepta výtvarného umenia (s čím sa v literárnej vede a v literárnej histórii nestretávame), ako určujúci vplyv, neznamená to, že mladí si nehľadajú svoje postupy a techniky výpovedí, čo dosvedčujú aj reprodukcie v tejto publikácii. Pre mladých umelcov je to vítaná príležitosť osloviť svojou tvorbou publikum a pre publikum rovnako vítaná príležitosťou naučiť sa vnímať súčasnú výtvarnú tvorivosť, zvykať si na ňu, osvojovať si ju i potešiť sa ňou.

V počiatočných štádiách tvorby býva výtvarné hľadanie – podobne ako v literárnych debutoch – vždy priezračné a k diváckemu vnímaniu ústretové. Práce výtvarníkov predstavených v publikácii Voľným okom (vystavujúcich nedávno v Záhorskej galérii) by sme radi uvítali aj pri ilustráciách modernej poézie (po básnickom texte priam volajú). V publikácii sa stretneme s menami: Xénia Bergerová (1977), Norbert Bíreš (1971), Lívia Boliešiková (1980), František Demeter (1975), Marek Guman (1981), Ľudmila Hološková (1982), František Chudoba (1979), Klaudia Kosziba (1971), Martina Lacová (1980), Tomáš Lukáč (1979), Viera Margetová (1982), Jana Ovšáková–Hybalová (1971), Rastislav Podoba (1975), Ivan Slovenčák (1985), Lucia Suhajová (1980), Marko Vrzgula (1966), Vladislav Zabel (1975). S ich menami sa určite stretneme aj na ďalších výstavách. Ich predstavenie v knižnej podobe zostáva jedinečnou ukážkou, ako možno hovoriť o súčasnom umení bez poúčania, no explikatívne, bez politizovania, no nie apoliticky, bez zbytočného vytyčovania politických medzníkov v tvorbe mladých výtvarníkov.

Anna Blahová