Vôňa dúhy - Eva Sisková - Ambiciózny pokus

Ambiciózny pokus

Človek musí veľmi pozorne sledovať autorkine kroky, ba sa pospiatky v jej stopách vracať a v ustavičnom úsilí o dekódovanie jej odkazov sa napokon – stratiť. Len tak sa môže opätovne nájsť a pochopiť, že Eva Sisková sa prestala hrať na zaľúbenú –násťročnú dievčičku (lebo tínedžerka je hlúpe a zneužívané slovo) a odhodlala sa k vážnej lyrickej výpovedi. Niekde, pravdaže, je odvaha silnejšia než výpoveď, no samej knižke neuberá na pôsobivosti ani presvedčivosti.

Ak som trochu zložito začal úsilím a odhalenie kódu, mal som na mysli trochu zložitejšie delenie súboru textov knižky na tri časti. Zdanlivo totiž nesúhlasia s lyrickým obsahom. Lebo sme nabádaní brať do úvahy, že prvá časť, nadpísaná básňou I. NOC, je (najmä) úprimnou výpoveďou, „vybásnením sa“ zo znovupoznania lásky, ktorá chutí sladšie než pri prvom poznaní. V niektorých veršoch až prisladko: „mám náruč plnú teba, / chvejem sa radosťou / i túžbou zároveň“. Zároveň sa nám však na rozhraní tohto a nasledujúceho súboru ponúkne text, ktorý by mohol byť pokojne v „dvojke“. Ide o báseň Ľútosť. Tá je totiž predznamenaním, čo bude už spomínaná „Dvojka“ (v bloku knihy i v obsahu jednoducho označená II.) obsahovať i oznamovať. Opak prvého: sklamanie (nech to znie akokoľvek sentimentálne, ale napokon, ako by sme chceli sklamanie nazvať inak?). Tu mi zišlo na um, prečo niektoré texty na prvý pohľad vyznievajú tak trošku naivne a prvoplánovo. Nuž preto, lebo Sisková nechodí okolo horúcej kaše a berie si výraz, ktorý je naporúdzi. A neostýcha sa poslúžiť si aj tým najjednoduchším, nie vždy práve najuznávanejším gramatickým rýmom, či zatracovanou „genitívnou metaforou“. A tretia časť? Tá by mohla byť aj samostatnou básnickou výpoveďou! Trochu pripomína Nagajovu zbierku Darované súkromie (1994). A muselo by byť viac básní, lebo sa minula doba novomeskovská, keď jedenásť básní malo silu knižnej výpovede. Tu trinásť má. Dôkladne uzatvára ambiciózny lyrický pokus. Čiastočne napĺňajúci očakávanie. Viac než čiastočne. Je to milé a pôsobivé čítanie a nájde si svojich priaznivcov.