Martin Grbjar
09.12.2011

Vrahovia bez tváre - Henning Mankell - Svet neistoty a nenávisti

Svet neistoty a nenávisti

Bratislava, Marenčin PT 2011
Preklad Jozef Zelizňák

Po detektívnych románoch momentálne najprekladanejšieho švédskeho autora Henninga Mankella Číňan a Nepokojný muž prišli na slovenský trh Vrahovia bez tváre. Dej tejto viac psychologickej štúdie ako detektívky vás nenápadne pohltí. Nejde o katastrofické zvraty na každej strane, o dej nabitý udalosťami, o výbuchy vášní a prudké vzplanutia. V ospalej dedinke dôjde k nesmierne krutej vraždy. Polícia sa nemá čoho chytiť, všetko vyzerá zdanlivo nevysvetliteľne a nepochopiteľne. Hlavné postavy drámy boli zavraždené, susedia o motíve nič nevedia, prípad uviazol na mŕtvom bode.

Hlavný komisár Kurt Wallander, ktorého postava spája všetky Mankellove detektívne diela, sa v tomto deji ocitne akoby náhodou. U Mankella je pozoruhodné, že z vyšetrovateľa nerobí vševedúceho nadčloveka bez nervov, bez potrieb a bez rodiny. Wallandera je nám miestami ľúto, že sa mu nedarí, miestami zúrime, že nevie prísť na záchytný bod a k stope vraha. Nevieme naň však prísť ani my, lebo Mankell nerobí podľa vzoru Arthura Conana Doyla zo svojich postáv hlupáčikov (ako je doktor Watson, ktorý tápe v hmle a Sherlock Holmes mu musí všetko vysvetľovať), hoci čitateľ by mal už dávno tušiť, kto je vrah. Netuší, lebo sa zdá, že to netuší ani sám autor! Ešte dvadsať strán pred koncom nie je jasné, čo motivovalo vrahov k ich činu, akú to malo súvislosť s ostatnými vraždami a prepadnutiami, či bol za tým naozaj rasistický motív, či násilnosti nejako súvisia s odchodom Kurtovej manželky a rozhodnutím jeho dcéry, a najmä: či je dnešný svet naozaj taký strašne skazený a iný oproti nedávnej minulosti...

Mankell je nevzrušený, nekomentujúci, objektívny rozprávač a svojím odstupom od udalostí paradoxne vťahuje čitateľa do deja tak intenzívne, že ten sa stotožní s Wallanderom, s jeho pitím, nezdravou stravou a sexuálnym nenaplnením. Veď je to človek ako vy a ja! Ale musí vyriešiť dvojnásobnú vraždu! Ako by sme ju riešili my na jeho mieste?

Od autora nečakajte, že vám podá rozuzlenie na striebornom podnose, ani že vás zahrnie vysvetľujúcimi dodatkami, ako a prečo to tak bolo a ako to mohlo byť inak, keby... Mankell je geniálny vo svojej skratke, náznaku, nahodenej téme a necháva na nás, aby sme si domysleli, že také niečo sa môže stať kdekoľvek, vo vedľajšej ulici či dome, kým je svet plný neistoty a nenávisti.