29.10.2013

Vraždy podľa abecedy - Agatha Christie

Preklad Katarína Jusková
Slovenský spisovateľ 2013

Detektívne prípady Hercula Poirota, podané perom najznámejšej autorky tohto žánru, Agathy Christie, sú literárnou oslavou brilantnej pozornosti, geniálneho logického myslenia a dokonalého gentlemanského správania nezabudnuteľného belgického vyšetrovateľa. V špičkovej forme ho autorka zobrazila aj v detektívke Vraždy podľa abecedy, ktorú napísala v roku 1936. Kniha je podľa čitateľov i recenzentov dodnes považovaná za jeden z najlepších príbehov, ktorý vytvorila.

Legendárneho detektíva spisovateľka tentoraz postavila pred jasnú výzvu: anonymné listy ho vopred informujú o plánovaných vraždách a jeho úlohou je zabrániť im. Zaujímavo vykonštruovaná zápletka poskytuje priestor na dôsledné vykreslenie Poirotových vyšetrovacích schopností. Tie totiž nespočívajú iba v dokonalom ovládaní postupov práce s dôkazmi, ale aj v jeho závideniahodnom nadaní preniknúť do mysle páchateľa, a tak pochopiť dôvody jeho konania i ďalšie plány. Otázkou však zostáva, či v prípade páchateľa vrážd podľa abecedy ide skôr o myseľ chladnokrvného zabijaka konajúceho s jasným a zištným zámerom, alebo o psychopata, ktorý postupuje podľa nepredvídateľnej, zvrátenej logiky. Využitím dvoch typov rozprávača – vševediaceho, ktorý pred čitateľom odkrýva pozadie niektorých udalostí, a priameho (Arthura Hastingsa, dlhoročného priateľa Hercula Poirota), zachytávajúceho priebeh vyšetrovania – autorka vybudovala netradične rafinovanú zápletku a zároveň ponúka jej viacstupňové napínavé rozuzľovanie. Vo fascinujúcom hľadaní skutočnej pravdy má tak čitateľ možnosť predbehnúť samotného detektíva, hoci sa mu to podarí len s veľmi malou pravdepodobnosťou.

Postava Hastingsa má v  diele Vraždy podľa abecedy ešte jednu dôležitú úlohu. Prostredníctvom rozsiahlej konverzácie medzi ním a Poirotom vykreslila spisovateľka pozoruhodný rozdiel medzi vnímaním síce bystrého, ale predsa len tradične zmýšľajúceho človeka, a obdivuhodnými schopnosťami detektíva. O to cennejším sa napokon javí aj fakt, že práve Hastingsova banálna poznámka dopomôže Poirotovi k rozuzleniu celého prípadu.

Agatha Christie je nadčasová spisovateľka a Vraždy podľa abecedy patria k dielam, vďaka ktorým možno jednoznačne hovoriť o nezabudnuteľnom čare jej tvorby.