Jana Túry Kopčová
16.05.2012

Všetko, čo chcem

Bratislava, Ikar 2012

Čerstvá novinka z edície Mám talent obsahuje výber poviedok začínajúcich i  trošku viac ostrieľaných spisovateľov. Milan Buno, projektový manažér Mám talent, o zbierke poviedok s názvom Všetko, čo chcem povedal: „Z tisícky poviedok na www.mamtalent.sk sme vybrali to najlepšie – hrôzu i romantiku, poetiku i drsnú realitu, sarkazmus aj humor. Jednoducho, aby ste si po prečítaní povedali: Je tam naozaj všetko, čo chcem.“

Za pomerne lacno vyzerajúcou obálku sa skrýva pätnásť poviedok. Hneď prvá z nich(All inclusive z  pera Mareka Mittaša) zaskočí čitateľa drsnosťou. Spoveď chladnokrvného vraha, ktorý má zo zabíjania nesmierne potešenie, šokuje nielen brutálnymi opismi, ale predovšetkým dokonalým vykreslením úchylných predstáv a  zmýšľania hlavného hrdinu. Kto pozná autorov debut (Hriechy v rukavičkách) vie, že All inclusive je typicky „Mittašovská“ poviedka. Uveriteľné vnútorné monológy, netradičný príbeh a  vybrúsená štylistika: „Aj preto uprednostňuje na zabíjanie čepeľ mäsiarskeho noža. Vtedy môžete najlepšie počuť, ako duša syčí z tela.“

Mystikou je nasiaknutá poviedka Romulus (Jozef Hlivjak), v  ktorej autor rozvíja motív reinkarnácie a  náznak sci-fi badať aj v príbehu Na opačnej strane (Via Sendera). Schody do neba od Ivana Hankusa sršia zase vtipom a ľahkosťou.

Viac nepotrebujem… napísala autorka pod pseudonymom Letnička. Príbeh nevery vystavala na princípe vyrozprávania toho istého príbehu tromi zainteresovanými. Výborná štylistika je v príbehu priamo úmerná skvelej kompozícii a gradácii deja. A keď na záver čaká čitateľa i pointa, tak poviedku možno hodnotiť za veľmi dobre zvládnutý literárny počin.

Nie všetky texty sú kvalitatívne rovnako hodnotné. Poviedku Kaderníčka Ilková sa odstrihla od mužov z pera Hany Hajskej Plachej možno prirovnať k zlej napodobenine Jesenského humoresiek. Text bez iskry, vtipu a hlbšieho významu spisovateľ Peter Holka, naopak, zhodnotil: „… pri jeho čítaní som sa nezdržal a občas vybuchol do hlasného smiechu.“ Presne takéto poviedky zahŕňa zbierka Všetko, čo chcem. Sú pestré, niekoho oslovia všetky, iného len úzky výber. Ako však napísala v  úvode Elena Vacvalová: „Po každej poviedke či poviedočke som si povedala – dobre je, mladí píšu.“ A ja s ňou úplne súhlasím.