Vtáčí orchester – Darina Okáliová-Komlóssyová – Orchester farieb i rýmov

Komlóssyová

Bratislava, DAXE 2011

Vydavateľstvo DAXE programovo a dôsledne pokračuje vo vyhľadávaní a prezentovaní nových, mladých a sľubných talentov. S vročením 2011 prichádza na náš knižný trh debut Dariny Okáliovej–Komlóssyovej v podobe útlej knižky s názvom Vtáčí orchester. V pevnej väzbe ukrýva vlastne dve príjemné prekvapenia: verše a ilustrácie ako výsledok práce jednej autorky, realizujúcej sa v dvoch umeleckých rovinách, textovej i výtvarnej. S určitým nadsadením môžem povedať, že pripravila svoju publikáciu v komplexnom kreatívnom rozsahu, aký jej bude závidieť nejeden autor... Pravda, túto symbiózu slova i obrazu scelil do pôsobivej knižnej kompozície mladý, no skúsený a výrazne talentovaný dizajnér Ján Mikulčík. Krátke, zásadne štvorveršové básničky debutantky vynikajú priezračnosťou a získajú si malého čitateľa, no najmä veľkého predčitateľa, svojou milotou: „Múdra SOVA odpočíva, / s chutným jedlom sa jej sníva. / S poľovačkou začne v noci, / drobné tvory sú v jej moci. Krátkosť je tu veľkou výhodou: prv než sa maličký čitateľ stihne unaviť, preblesne jeho mozgom pojmovo prístupné a melodicky prítulné poznanie – v tejto knižočke poznanie vtáčieho sveta, napríklad: „Maličké sú VRABCE, / nosia hnedé kapce. / Skrývajú sa v kríku, / robia veľa kriku.“ Milé, však? A pritom presné. Ešte aj ornitológ by uznanlivo pokýval hlavou! Tento ľahučký vstup do vtáčej ríše rozšíri poznatkový obzor maličkého čitateľa o názvy 24 operencov a – popri menej záväzných poetických obrázkoch – aj o niektoré poznatky z bionómie, teda spôsobu života. Autorka volila ilustrácie na spôsob vystrihovačiek z farebných papierov. Chcete stručnú pointu tejto recenzie? Vyhoviem: Milý a vydarený debut.