Sarah Khan

Vtáky

Phillip Clarke

Stromy

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2009.

Preložil Róbert Hrebíček

Knižky z poučnej a zároveň pôvabnej edície Objavuj Vydavateľstva Slovart oboznamujú mladého čitateľa s ríšou prírody. Publikácia Vtáky približuje rôzne druhy vtákov a ich život, vysvetľuje záhady, vďaka ktorým si operenec dokáže udržať rovnováhu, lietať. Poukazuje na zvláštnosti stavby vtáčieho tela, priblíži stavbu peria, kostí a svalov či ďalšie anatomické charakteristiky, ktoré umožnia vtáčím telám vznášať sa  vo vzduchu. Knižka odhalí život vtákov na súši i vo vode, spôsoby, akými si jednotlivé druhy vtákov zaobstarávajú potravu, ako si stavajú hniezda, ako komunikujú (vtáčí spev a tanec) a rozmnožujú sa. Nemenej zaujímavé sú informácie o tom, kto a ako sa stará o vtáky v prírodných rezerváciách aj mimo nich, aké rady treba dodržiavať pri ochrane vtákov či ako im pomôcť prežiť v nepriaznivých podmienkach. Čitateľov iste zaujmú aj mýty a legendy o vtákoch uchované v rôznych kultúrach, a napokon fascinujúce fakty o najväčších, najmenších, najrýchlejších vtákoch a o iných „naj“, ktoré charakterizujú ríšu vtáctva.

Druhá knižka Stromy ponúka stručné, no zasvätené odpovede na otázky: čo je to strom, aké druhy stromov poznáme, ako strom rastie, takže postupne oboznamuje so zrodom a vývinom stromu, s jeho jednotlivými časťami. Predstaví rôzne tvary listov, akú majú funkciu v živote stromov, aký význam majú koreň a kmeň, aké plody prinášajú. Celé rozprávanie o živote stromov v rôznych ročných obdobiach, o borovicových, dubových, bukových či mestských lesoch, o dreve ako surovine, alebo o práci so stromami a o o tom, ako sa stromy ochraňujú proti škodcom či iným ohrozeniam, je dopĺňané množstvom farebných, kvalitných zobrazení, aby aj čitatelia, ktorí nemajú možnosť priameho kontaktu s lesmi, získali predstavu. Obzor poznatkov o ríši stromov rozšíria kapitolky venované nezvyčajným, čímsi mimoriadnym, až raritným stromom sveta (k akým patria baobaby, africké akácie, dracény a ďalšie), pozornosť určite vzbudia rôzne legendy viažuce sa na stromy a ich „tajomstvá“ uchované v legendách, bájach, príbehoch (vrátane biblického príbehu o Rajskej záhrade) prežívajúcich v rôznych častiach sveta. Čitateľov zoznámi nielen so všeobecnými princípmi ochrany lesa, ako môžu prispieť k ochrane svetových lesov. Stačí aj celkom málo, napríklad šetrne zaobchádzať s papierom. Obe knižky obsahujú aj vecné registre dôležitých pojmov a prinášajú informácie o internetových odkazoch a webových stránkach, kde sa možno dozvedieť o vtákoch či stromoch viac. Sú to vskutku nádherné knižky, bohato vybavené ilustračným materiálom, aj vďaka tomu môžu vzbudiť v mladých čitateľoch väčší záujem o prírodu – a aj lásku k nej. A to by bolo pozitívum pre nich – a aj pre prírodu.

–ef–