Alena Štrompová
20.08.2010

Výber Tatranských stien. Horolezecký sprievodca - Marián Bobovčák – Marián Jacina

Marián Bobovčák – Marián Jacina: Výber Tatranských stien. Horolezecký sprievodca

Štrbské Pleso, Litvor 2010

Horolezectvo patrí medzi náročné športy s výkonmi často na hranici fyzických i psychických síl. Ak však nehovoríme o extrémnom, ale predovšetkým o rekreačnom lezení, skrýva sa v ňom veľa harmónie. Stúpanie tatranskými dolinami prináša so sebou istú mystiku, ktorá odsúva každodenné starosti a s pribúdajúcou nadmorskou výškou človek nachádza hodnoty udlávené mestským ruchom. Horolezectvo neznamená iba podávanie športových výkonov alebo štatistické zapisovanie vylezených ciest a ich náročnosti, ale v prvom rade nezabudnuteľné ticho na vrchole, podanie rúk a pocit, ktorý lezca napĺňa pri zdolávaní ciest a obdivovaní drobných krás či zázrakov v štrbinách skál. Nemožno neprecítiť akúsi sakrálnosť a pri pohľade na mohutnosť hôr úprimnú pokoru. Tomu, aby sa horolezci vrátili zo svojich výstupov zdraví a naplnení najkrajšími pocitmi, má dopomôcť aj nový horolezecký sprievodca Tatrami. Autori na ňom pracovali približne rok a pol, pričom vychádzali z dostupnej internetovej verzie, predchádzajúcich knižných sprievodcov, a samozrejme z vlastných skúseností či konzultácií s inými horolezcami, nevynechávajúc autorov čerstvých prvovýstupov. Sprievodca, na rozdiel od svojich predchodcov, je plnofarebný a v grafickej forme ľahko medzinárodne zrozumiteľný. Ponúka nové fotografie tatranských stien s aktualizovanými výstupmi a ich schémami.

Posledný ucelený horolezecký sprievodca Vysokých Tatier, presnejšie jeho posledný diel, vyšiel v roku 1989, čiernobiely a s fotkami, ktoré si pri orientácii priamo v teréne vyžadovali skúsenejšieho lezca. Podobne na tom boli i ďalšie dostupné výbery, vynímajúc publikáciu venovanú severnej stene Malého Kežmarského štítu. Autori nového sprievodcu odviedli neoceniteľnú prácu. Ich publikácia je rozdelená do štyroch oblastí, ktorých členenie vychádza z kritéria najvýhodnejšieho východiskového bodu: oblasť Štrbského plesa, oblasť Popradského plesa, oblasť Batizovskej a Velickej doliny a oblasť Bielovodskej doliny. Ako signalizuje názov knihy, ide o výber tatranských stien, do ktorého autori zaradili cesty rôzneho charakteru – od skalkárskeho cez skalné lezenie až po vážne zimné podujatia. Opis stien obsahuje všetky známe výstupy s menami autorov, dátumom, informáciou o časovom trvaní výstupu a stupňom obtiažnosti. Po zodpovednom zhodnotení vlastných schopností si na základe prečítaného môže vybrať každý lezec, začiatočník i skúsený horolezec. Veľkou prednosťou publikácie je, že všetky informácie sú archivované aj v elektronickej podobe, môžu sa kedykoľvek dopĺňať či aktualizovať, čím dielo získalo nadčasový rámec. Nech vám to lezie a držia skoby, prajú v úvode publikácie autori a horolezcom sľubujú aj druhý diel. Máme sa na čo tešiť.

Alena Štrompová