Jana Túry Kopčová
11.04.2013

Vydaté – Ivana Havranová

Po knihe Neverné, ktorej snahou bolo rozlúsknuť tajomstvo ženských prešľapov v partnerskom živote, prichádza žurnalistka a spisovateľka Ivana Havranová so svojou druhou knihou – tentoraz skúma oblasť manželského života. Autorka sa v úvode knihy Vydaté priznáva, že námety trinástich poviedok čerpala zo svojho okolia: zo života svojich kamarátok a známych. Každá poviedka nesie meno hlavnej hrdinky a začína sa výstižným citátom známej osobnosti, ktorý dokonale deklaruje sám príbeh. Janka, Zora, Slávka, Hana, Helena…, to sú postavy Havranovej poviedok. Všetky hrdinky spája vstup do manželstva. Čitateľ pozoruje životy manželiek od zoznámenia sa s budúcim manželom až po sobáš a predovšetkým osud po ňom. Sme svedkami zmien vo vzťahu dvoch ľudí na začiatku spojených láskou. Čakali by sme, že autorka bude sympatizovať s hrdinkami, Havranová však podáva jednotlivé príbehy z pohľadu pozorovateľky, nesnaží sa zatajovať chybné kroky či názory. Nekritizuje, neľutuje, nekomentuje. To ponecháva na nás – čitateľov. Hrdinky zažívajú partnerovu neveru, násilie, opovrhovanie, opustenie… Tak ako i v reálnom živote sa týmto ženám nedá pomôcť, kým samy nebudú chcieť. To je i prípad fyzicky i psychicky týranej Hany, ktorá napriek radám okolia nechce manžela opustiť. Janka je naopak taká závislá od svojho úspešného partnera, že sa vzdá celého svojho života… Jej príbeh sa však napriek maximálnej obeti neskončí happyendom.

Nie každá poviedka je však o mužom zničenej a poníženej žene. V niektorých sú „tí dobrí“ naopak muži. Tak ako v príbehu o vzdelanej a bohatej Ľube, ktorá si takmer odoženie manžela kvôli svojej neschopnosti a tvrdohlavosti. Natália si dokonalé manželstvo pokazí svojou nevrlou a hádavou povahou. Autorkinou snahou je poukázať, aké chyby najčastejšie ženy vo vzťahu robia… Bála sa chorôb ako upír cesnakového langoša“ (s. 44) – i takéto prirovnania a nie práve štylisticky a literárne vycibrené vetné konštrukcie sa v knihe nachádzajú. Je očividné, že kniha Vydaté neašpiruje na Anasoft literu. Náročnejšie čitateľky po nej asi nesiahnu, no ak máte chuť na oddychovú literatúru pre ženy, pri ktorej vypnete a prečítate ju jedným dychom, toto je správna voľba.