Vladimír Radosa
07.05.2008

Vyhliadka - Michael Connelly

Michael Connelly: Vyhliadka

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Patrick Frank

Na úvod treba povedať, že toto nie je klasický Connelly. Vyhliadka pôvodne uzrela svetlo sveta ako 16–dielny seriál pre The New York Times. Až neskôr ju autor upravil na knižný formát. Vyhliadka je podstatne kratšia ako väčšina jeho románov, postavy sú menej prepracované, dej má pomerne jednoduchú zápletku a ľahko predvídateľné rozuzlenie. Atribúty, na ktoré nie sme u Connellyho zvyknutí. Pre ostrieľaných „connellyžravcov“ bude Vyhliadka drobným spestrením, „connellypanicov“, naopak, naláka na ďalšie kúsky z jeho dielne.

56-ročný Hieronymus Bosch je opäť vo svojom živle. Po neúspešnom pokuse o kariéru súkromného detektíva sa vracia na oddelenie lúpeží a vrážd. So svojím mladým partnerom Ignaciom, ktorého zaťato odmieta volať Iggy, vyšetrujú vraždu mladého lekára, ktorého našli s prestrelenou hlavou. Napohľad klasický prípad sa však skomplikuje. Vlastne skomplikuje ho FBI a ešte asi tucet štátnych bezpečnostných zložiek pôsobiacich pod hrôzostrašne znejúcimi skratkami. Dôvodom je rádioaktívne cézium, ktoré nebožtík ukradol z nemocničných trezorov po tom, ako dostal rukojemnícke video so svojou manželkou. Po splnení požiadaviek vydieračov však nasledovala poprava a smrtonosná látka sa ocitla v rukách teroristov. Prípad tak dostáva úplne iný rozmer a FBI sa aj prostredníctvom bývalej Harryho priateľky Rachel Wallingovej snaží odstaviť policajných vyšetrovateľov na vedľajšiu koľaj. Bosch však s FBI hrá vyrovnanú partiu. Jeho štýl vonkoncom nie je po chuti jeho partnerovi ani vedeniu polície, nakoniec je to však práve Boschov inštinkt, ktorý zabráni katastrofe.

Connellyho hrdina sa ani v nekompromisnej mašinérii boja proti teroristom nestratí. Je klasickým prípadom detektíva zo starej školy, má problémy s modernou technikou a neznáša policajných byrokratov a kariéristov. Elitného detektíva z neho robia skúsenosti, talent vidieť pod povrch a skvelé kombinačné schopnosti. Pre tých, ku ktorých srdciam si detektív s renesančným menom našiel cestu, bude Vyhliadka naozaj len chuťovkou a netrpezlivo budú čakať na ďalšiu Connellyho novinku.

Vladimír Radosa