Bratislava, Perfekt 2002

  Boris Droppa oslovuje svoje publikum desiatkami originálnych básničiek v časopisoch Zornička, Včielka, Slniečko, Bobi a ďalších periodikách. Neraz v nich publikoval aj texty veselých pesničiek, ktoré napísal pre interpretov pôsobiacich v bábkovom divadle, inscenáciách pre deti a mládež, pre spevákov rozmanitých hudobných telies a pre rozličné televízne a rozhlasové programy.

  Jeho knižný debut Poník z Poník a cvikly na bicykli vyšiel v Perfekte a priniesol autorovi, ilustrátorke i vydavateľstvu úspechy v podobe jesennej ceny Bibiany (1998), ocenenia Slovenskej sekcie IBBY a vzápätí sa knižka dostala i do Medzinárodnej knižnice pre mládež v Mníchove. Druhá kniha nazvaná Laktibrada žienku hľadá (Regent 2000) bola rovnako ako prvá plejádou vtipných a pôsobivých, po profesionálnej stránke zvládnutých básničiek.

  Nedávno pribudla k obom predchádzajúcim tretia zbierka. Vydavateľstvo Perfekt malo pri výbere opäť šťastnú ruku. Kniha získala ocenenie Bibiany pri hodnotení kníh jesene 2002. Ide o nápaditý projekt v mnohom podobný, v mnohom však i odlišný od svojich knižných predchodcov. Podobný je v tradičnom pohrávaní sa so slovami, vo využívaní humorných situácií i vtipných point, hyperbolizácie i rozmanitých polôh a podôb prezentovania príbehov, dejov, skutočností. Podobný je napríklad i v snahe zablúdiť pri svojom putovaní spolu s čitateľom do známejších i exotickejších prostredí doma i vo svete, v úsilí priblížiť deťom krásy našich hôr, dolín, riek, mestečiek i dedín, a tým nenápadne zvyšovať obdiv a hrdosť na ne. Toto úsilie, blízke Moravčíkovmu hľadaniu pôvabu v Kráľovi slova, Potulkách po Slovensku či ďalších knihách, by azda malo byť exponované v mnohých dielach našich tvorcov. Na vytváranie osobnosti detského čitateľa by totiž mali byť pôsobivejšie než epizódy Toma a Jerryho viac príbehy rýb žijúcich v Hrone či Latorici (napr. básničky Vrany od Vranova, Vzácny bubák z Afriky, Kačky rapotačky, Rodné hniezdo).

  Rak ohnivák a straka bez zobáka je zbierka pozoruhodných, láskavých i žartovných básničiek, v ktorých autor približuje najmä deťom z mesta, čo sa deje za hranicami ich skúsenosti.

  Pekná a živá reč, taktný dialóg s malým čitateľom, nad ktorého sa autor ani vedomosťami, ani predstieranou učenosťou či neprimeraným didaktizovaním nevyvyšuje, decentný diškurz s adresátovými predstavami, pochybnosťami, predpokladanými úvahami, to všetko patrí k pozitívam tejto knižky.

  A ešte jedno. Výtvarný rukopis Petry Štrelingerovej, ktorá ilustrovala i prvú knihu B. Droppu. No kým vtedy akoby mladej výtvarníčke chýbala smelosť k vlastnému výrazu, jej prejav tento raz pôsobí veľmi presvedčivo a jednoznačne. Svojou originalitou veľmi priliehavo dopĺňa básničky v knihe, ktorá aj formátom a zaujímavou grafickou úpravou nadväzuje na spoločný knižný debut tejto dvojice.

Danuša Dragulová-Faktorová