04.04.2008

Vysoké Tatry na starých pohľadniciach - Ivan Bohuš ml. - Portréty s bohatou dokumentáciou

Portréty s bohatou dokumentáciou

Ivan Bohuš ml.

Vysoké Tatry na starých pohľadniciach

Bratislava, Vydavatelstvo DAJAMA 2007

Predchodcom pohľadnice bol korešpondenčný lístok s obrázkom, ktorý mal potešiť nielen napísanou správou, ale aj výtvarne vyzdobeným posolstvom. Tak sa zrodilo „malé umenie“. Korešpondencia už neodovzdáva len vecnú informáciu, ale vyjadruje aj vzťah odosielateľa k adresátovi svojou estetickou kvalitou. Tieto malé umelecké artefakty sa začali šíriť pred vyše storočím na kúskoch kartónu veľkosti 9 x 14 cm. Samozrejme, pribúdali aj tí, ktorí si „karty“ odkladali nielen z úcty k odosielateľovi, ale práve pre obrázok. Staré pohľadnice Vysokých Tatier patrili už na konci 19. storočia k tým najvzácnejším. Prinášali obrazové informácie o budovách, dopravných zariadeniach, oblečení a športových aktivitách dávnych návštevníkov Vysokých Tatier. Aj písaná správa veľakrát prezradí zaujímavé detaily o vtedajšej prevádzke ubytovacích zariadení, o spôsobe cestovania a podobne.

Vydavateľstvo DAJAMA v rámci edície Mestá na starých pohľadniciach  pokračuje  v objavovaní dávnej a niekedy už zabudnutej krásy Slovenska. Čaro starých pohľadníc totiž poskytuje výraznejší zážitok a plnšie precítenie opisovaného miesta ako napr. súčasné fotografie či ilustrácie. Zvlášť keď ide o také špecifické „mesto“ ako Vysoké Tatry. Tatranské osady a doliny boli totiž oddávna stredobodom pozornosti vydavateľov pohľadníc a v priebehu minulých desaťročí sa ich objavilo niekoľko stoviek ba až tisícok. O to krajšia a zodpovednejšia bola túžba zaradiť do tejto edície práve Vysoké Tatry a prostredníctvom starých pohľadníc vyjadriť svoj vzťah k najkrajšiemu horstvu.

Vydanie takéhoto typu publikácie sa v súčasnosti nezaobíde bez nadšeného prístupu autora. Oddaný propagátor tatranských krás Ivan Bohuš ml., ktorý sa podujal na neľahkú úlohu výberu pohľadníc a prípravy textov bol práve tým človekom, ktorý sa výborne zhostil danej úlohy. Keďže je naslovovzatý odborník, pripravil zo svojej zbierky nádhernú kolekciu starých pohľadníc, ktoré vystihujú tatranský región v minulosti. Pohľadnice sprevádzajú zaujímavé texty, ktoré čitateľovi verne predstavia Tatry prvej polovice 20. storočia.

Grafická a obsahová štruktúra, ako aj členenie jednotlivých kapitol prispievajú prehľadnosťou k lepšiemu poznaniu tatranského územia, odhaľujú aj menej známe zákutia, ktoré očaria každého návštevníka. Poloha Tatier poskytuje z viacerých strán prekrásne výhľady na jednotlivé časti ich dolín a štítov. K najmalebnejším patria pohľady z Liptovskej a Popradskej kotliny, ako aj z viacerých tatranských dolín a štítov. Všetky tieto pohľady sa snaží publikácia zachytiť dávnymi zábermi regiónu a pomocou množstva starých pohľadníc chce inšpirovať čitateľa k návšteve turisticky najvýznamnejšej oblasti  Slovenska.

Silvia Seitzová