28.06.2012

Z domácej lekárne

Česká autorka Jarmila Mandžuková vydala desiatky kuchárskych kníh, kníh o zdravom životnom štýle, ale aj o numerológii a horoskopoch. u nás sa predstavila na vlaňajšej bibliotéke, kde prezentovala svoj slovenský preklad Čo jesť, keď... tento rok jej vo vydavateľstve Príroda vyšla kniha Chudneme s rozumom, ktorú osobne predávala v marcovej akcii spisovatelia za pultom, a o pár dní to bude titul Čo piť, keď... pre našich čitateľov pridala rady navyše.

Čo by sme mali jesť a piť v máji?

Mesiac máj láka konzumovať to, čo je práve zelené, svieže a čerstvé, teda sladký hrášok, čerstvý špenát a  mangold, jarnú cibuľku s  vňaťou a  ďalšie zelené bylinky. Takisto je ideálna špargľa a  malé žltučké zemiačiky. Pokrmy môžeme doplniť čerstvými syrmi a  májovou bryndzou. Pokiaľ ide o  nápoje, jednoznačne vyhráva osviežujúca limonáda z  čerstvej mäty, ktorá navyše blahodarne pôsobí na náš tráviaci trakt. Citrón ošúpeme, vyberieme jadierka a nakrájame ho na plátky. Vložíme ho do vhodnej nádoby, pridáme dve lyžice podrvených mätových lístkov, dve až tri lyžice prírodného cukru a všetko zalejeme pol litrom horúcej vody. Necháme lúhovať dve hodiny, precedíme a dáme do chladničky. Po vychladení nalejeme do pohárov, pridáme perlivú vodu, kocky ľadu a plátok citróna.

Poznáte recept aj na nápoj lásky?

S čitateľmi sa veľmi rada podelím s receptom na nápoj lásky, ktorý údajne popíjal aj Ľudovít XIV. Pripravíme ho z kávy, do ktorej pridáme trochu mletého kardamómu alebo jedno celé zrnko tohto korenia a osladíme medom. Ešte doplním, že kardamóm pochádza z Indie a využíva sa v ajurvédskej medicíne na obnovenie sily a vitality, zlepšenie nálady. Má aj afrodiziakálne účinky.

Čo a kto sú lásky vášho života?

Láskou môjho života je okrem mojej rodiny písanie. Venujem sa mu vyše dvadsať rokov a za tento čas mi vyšlo dovedna 80 kníh. Baví ma robiť prednášky a ďalšie aktivity úzko súvisiace s mojou prácou.