Z Minecraftu do literatúry

Ako vyzerá literatúra pre deti inšpirovaná počítačovými hrami? Dá sa čítať aj bez znalosti hry, alebo je to len ďalší marketingový produkt, ktorý má podporiť predaj hry?

To, že počítačové hry odtiahli deti od čítania kníh, je dávno známy fakt a zároveň výčitka, adresovaná výrobcom hier. Niektorí teda ponúkli aj knihy, no pri ich zbežnom prelistovaní rýchlo zistíte, že ide o manuály k týmto hrám, prípadne sú to marketingové knižné produkty, určené ako darček pre náruživých hráčov. Len jedna hra sa pokúsila o prienik do literatúry a zdá sa, že experiment sa podaril.

Kocky ako princíp

Minecraft. Rodičia školopovinných detí ho poznajú veľmi dobre, pretože v istom veku ich ratolesť začne túto hru vyžadovať. Hrajú ju všetci spolužiaci na mobiloch, tabletoch či stolových počítačoch, chce ju hrať tiež. Pre tých, čo nie sú zorientovaní, krátke vysvetlenie: Minecraft je počítačová hra pre deti, ktorú odporúčajú dokonca aj učitelia, pretože podporuje rozvoj kreativity. Jej poznávacím znamením sú kocky (bloky). Nenájdete v nej nič okrúhle, dokonca aj slnko a oblaky sú hranaté.

Čo je podstatou tejto hry? Ako naznačuje názov, zložený zo slov mine a craft, ide o čosi spojené s ťažbou, s banskou činnosťou. Hráč pomocou nástrojov ťaží rôzne nerasty a komodity a buduje z nich vlastný svet. Hra má dva základné módy: kreatívny, v ktorom si môžete postaviť, čo len chcete, a mód prežitia (survival), v ktorom sa ocitnete v prázdnej krajine, pričom vás ohrozuje nedostatok zdrojov (hlad) a v noci rôzne potvory. Prežiť môžete len vďaka vlastnej usilovnosti a kreativite. Úspech Minecraftu je obrovský: od roku 2011 sa ho predalo 176 miliónov kópií a každý mesiac ho hrá 112 miliónov aktívnych hráčov, čo sú čísla, ktoré ho zaraďujú medzi najúspešnejšie hry na svete.

Napíšte príbeh

Jediné negatívne, čo môžeme o Minecrafte povedať, je to, že dieťa kvôli tejto hre zanedbáva iné aktivity. Napríklad šport alebo čítanie. A to sú silné výhrady, pretože nemotorné dieťa, ktoré ledva preslabikuje čítanku, netúži mať doma nikto. Tieto výhrady akoby si vypočuli v spoločnosti Mojang, ktorá je vlastníkom Minecraftu: okrem množstva hráčskych príručiek (doteraz ich vydali 31), založili v roku 2017 edíciu nazvanú An Official Minecraft Novel a vydali v nej niekoľko kníh. Zadanie autorom bolo: napíšte príbeh, ktorý sa odohráva vo svete Minecraftu. Pre autorov to nebolo jednoduché, pretože samotný Minecraft nemá cieľ ani príbeh, toto si do hry projektujú samotní hráči, teda zväčša deti vo veku od 8 do 14 rokov. Akým príbehom ich teda osloviť, aby ich zaujal a zároveň mohli pri čítaní uplatniť to, čo o Minecrafte vedia?

Ostrov

Prvou knihou edície sa stal román Minecraft: Ostrov, ktorý napísal Max Brooks. Tento autor vytvoril legendárnu knihu o pandémii zombíkov Svetová vojna Z, momentálne učí na vojenskej akadémii vo West Pointe. Odrazilo sa to aj na knihe o Minecrafte. Jeho bezmenný hrdina sa z ničoho nič nájde priamo v tejto hre, ocitne sa v prostredí, v ktorom panujú iné pravidlá a fyzikálne zákony. Nevie, ako sa tam dostal a jeho jedinou úlohou je prežiť. Telo má ako postavička z tejto hry a keďže nič o nej nevie, všetko sa musí učiť metódou pokus – omyl. Je ako Robinson na opustenom ostrove a v podstate každá kapitola knihy je malou lekciou umenia prežiť v neznámom prostredí: 1. Pokračuj, nikdy sa nevzdávaj. 2. Panika utápa myseľ. 3. Nič nepredpokladaj. 4. Predtým, ako konáš, mysli, atď. Dospelý čitateľ ocení práve toto zameranie, snahu autora naučiť deti základné pravidlá správania sa v krízových situáciách. Detskí čitatelia oceňujú, že čítajú príbeh, ale zároveň hrajú hru, poznajú pravidlá Minecraftu a vďaka tomu môžu intenzívnejšie vnímať snahu hrdinu prežiť v hranatom prostredí.

Havária

Brooksov Ostrov mal veľký čitateľský úspech, preto v roku 2018 vyšla ďalšia kniha zo sveta Minecraftu. Volá sa Minecraft: Havária a napísala ju Tracey Baptiste. Jej príbeh je úplne odlišný: hrdinkou je trinásťročná Bianca, hráčka Minecraftu, ktorá sa ťažko zraní pri autohavárii. Ocitne sa v nemocnici pre dlhodobo choré deti a tam jej jeden z malých spolupacientov ponúkne možnosť vstúpiť cez špeciálne okuliare do virtuálnej reality, tvorenej prostredím hry Minecraft. Bianca to využije, pretože dúfa, že v hre stretne Lonnieho, svojho kamaráta, ktorý riadil auto, v ktorom havarovali a ktorý by mal byť v inom oddelení nemocnice. Bianca sa vyberie na cestu plnú nástrah a ťažkých rozhodnutí. Jej príbeh je príbehom sebapoznania, aby na konci, keď hra skončí a Bianca sa vráti do reality, bola schopná prijať, že jej kamarát pri havárii zahynul. Niektorí dospelí čitatelia vytkli autorke, že dej je smutný, iní zas vyzvihujú, že vďaka šikovnému spojeniu s hrou Minecraft sa deti môžu vcítiť do príbehu, ktorý nie je prvoplánovo optimistický, ale učí ich, že v živote sa treba vyrovnať aj so stratou.

Ďalšou knihou z tejto edície je Minecraft: Stratené denníky. Napísal ju oceňovaný autor sci-fi Mur Lafferty. Kniha v slovenčine vyjde v novembri a je príbehom dvoch detí, ktoré sa vďaka nájdenému denníku dostanú cez portál do podsvetia Minecraftu a musia sa veľmi snažiť, aby vyviazli so zdravou kožou. Zatiaľ poslednou v edícii An Official Minecraft Novel je kniha Catherynne M. Valente: Minecraft: The End, jej vydanie v angličtine je pripravené na december.

České prvenstvo

Je zaujímavé, že nápad použiť herný svet Minecraftu v literatúre pôvodne vznikol v českom vydavateľstve Albatros. Už v roku 2014 oslovili známeho autora sci-fi Petra Heteša, či by niečo na túto tému nevymyslel. Autor, ktorého „dospelácke“ knihy sú plné sexu, vulgarizmov a násilia na výzvu prikývol - hoci o Minecrafte nič nevedel a text mal byť určený pre deti od desať rokov vyššie. Jeho Zajatci Minecraftu boli ranou do čierneho. Príbeh je z kategórie sci-fi – počas búrky udrie blesk do domu, v ktorom dvaja chlapci hrajú Minecraft a oni sa aj so svojou spolužiačkou a mačkou ocitnú priamo v počítači, v hre. Nasleduje zistenie, že v Minecrafte vystrája počítačový vírus a všetky neškodné potvory sa premenili na krvilačné. Spolužiaci v normálnom svete začnú organizovať záchrannú misiu, pričom každú chvíľu sa niečo pokazí. Heteša má strhujúci akčný štýl, píše výborné dialógy plné humoru a prekvapuje až do poslednej chvíle. Rovnaké parametre má aj jeho druhá kniha Votrelci z Minecraftu, ktorá sa odohráva v škole, do ktorej opäť vďaka počítačovému vírusu preniknú endermani z Minecraftu.

Je pochopiteľné, že príbehom inšpirovaným Minecraftom porozumejú skôr deti a hráči tejto hry. Je to ich svet, dospelý čitateľ sa v ňom môže cítiť, akoby pozeral film v čínštine bez titulkov, zväčša ničomu nerozumie. Lenže ak hľadáte knihy, ktoré vaše deti začnú čítať aj bez nútenia, tieto „minecraftovky“ túto úlohu spoľahlivo splnia.