13.11.2008

Z turčianskej kuchyne - Zora Mintalová-Zubercová - Pre gurmánov aj knižných labužníkov

Zubercová

Zora Mintalová-Zubercová

Z turčianskej kuchyne

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2007

Odborná pracovníčka martinského múzea Z. Mintalová-Zubercová sa roky venovala výskumu gastronómie, stolovania, kuchynskému náradiu a textilu. Hoci názov jej publikácie naznačuje, že ide o kuchársku knihu, treba hneď na začiatku povedať, že nejde o klasickú kuchárku, ale o pohľad na Turiec, na jeho pamiatky, pozoruhodnosti, tradície, ľudové obyčaje najmä cez kuchyňu. Autorka najskôr sprevádza čitateľa po turistických cestičkách a chodníkoch k prírodným krásam Turčianskej záhradky, zavedie ho do vybraných lokalít (v abecednom poradí od Belej-Dulíc po Vrútky-Piatrovú), oboznámi s históriou turistiky v Martine. Krátko sa pristaví pri významných medzníkoch v dejinách Turca, predstaví slúžnovské okresy  i známe turčianske rody. Kultúrnohistorické pamiatky, rôzne zaujímavosti a popredné osobnosti Turca nájdeme zoradené podľa obcí (od Abrahámovej po Záturčie, samozrejme, vrátane Martina). Po týchto úvodných častiach, ktoré poskytli v kocke pohľad na Turiec, načrtla autorka obraz stravovania v tomto regióne pred stáročiami, vrátane stolovania (aj vplyvu zo zahraničia) a rodinných obyčají (svadby, smrť, zvyky počas ročných období a sviatkov). V druhej časti už ponúka recepty, aby takto čitateľovi sprostredkovala aj turčianske chute. Recepty rozčlenila tematicky – najskôr ponúka rôzne typy kaší (kedysi rozšírený tenkeľ), potom polievky, zemiakové jedlá (recepty zavárok do polievok, pirohy, halušky, fliačky, trhance, žgance, rezance), zeleninové prívarky, omáčky, múčne jedlá, jedlá z hydiny, rýb, zvierat. Zvlášť spracovala recepty na chlieb, slané a sladké koláče, zákusky. Samostatnú kapitolu tvoria recepty na nápoje (likéry, medovina), príležitostné jedlá a nechýbajú ani zaváraniny (sladké i slané). Vždy v úvode jednotlivých kapitol venovala pozornosť aj historickému vývoju a rozšíreniu ktorého jedla v Turci. V závere nechýba slovníček menej známych výrazov a register receptov. Čitatelia si môžu vyskúšať, či sa recepty z ich regiónu líšia od turčianskych, ktorý je lepší a v čom.

Zuzana Galovičová