Zabiť paparazza - Robert Eversz - Ženy proti zločinu

Ženy proti zločinu

Robert Eversz

Zabiť paparazza

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Veronika Redererová

Medzi overených autorov kníh z obľúbenej edície Zelená knižnica vydavateľstva Slovenský spisovateľ, ako sú Agatha Christie, Dick Francis, Eda McBain, Ruth Rendellová, si čitatelia mohli doplniť nové meno – Robert M. Eversz. Kritiky a recenzie vo svete sa predháňajú v superlatívoch a porovnávajú ho s velikánom svetovej detektívky Raymondom Chandlerom. Určite stojí za to overiť si pravdivosť týchto tvrdení.

V predchádzajúcom príbehu Zastreliť Elvisa (v slovenčine vyšiel vlani v tej istej edícii) predstavil hrdinku Mary Alice Bakerovú alias Ninu Zero. Vo voľnom pokračovaní Zabiť paparazza sa vracia po piatich rokoch z väzenia do normálneho života. Pre nedostatok peňazí súhlasí s manželstvom s britským paparazzom, ktorý potrebuje získať zelenú kartu. Po jeho násilnej smrti sa stáva hlavnou podozrivou, pričom ďalšie vraždy na seba nenechajú dlho čakať. V pätách má nielen políciu, ale aj samého vraha, môže ním byť ktokoľvek z jej okolia. Stredobodom záujmu všetkých zúčastnených sú negatívy so zábermi hereckej hviezdy a vplyvného politika počas sledovania zvrátených sexuálnych orgií. Hra je čoraz nebezpečnejšia.  Hrdinka v nej zúročí schopnosti, ktoré nadobudla za mrežami, brilantne kľučkuje v labyrinte lží, zrady a vydierania. Podobne ako Chandlerov Phil Marlowe, ani Nina Zero nešetrí  drsným humorom a dobre mierenými ranami, ktoré dokáže aj prijímať. V skorumpovanej mašinérii losangelskej smotánky, politických špičiek a polície sa pohybuje so sympatickou  suverénnosťou, neraz využíva ženské prednosti na dosiahnutie svojich zámerov. Jej ďalšími pomocníkmi sú podrezaný jazyk, rýchle päste, Nikon z druhej ruky a staručký Cadillac.

Pokrytectvo a vyblýskanú maškarádu „mesta anjelov“ a filmovej továrne na sny obnažuje  autor  prostredníctvom svojej  hrdinky v plnej  nahote, z pohľadu paparazzov, najnenávidenejších nepriateľov hviezd šoubiznisu. Ich „tovarom“ sú autentické zábery modelky šnupajúcej kokaín, momentky nádejného politika v objatí s milenkou alebo prvé fotografie čerstvo narodeného potomka známeho hereckého páru. Je to jednoducho lov na najlepší záber, ktorý na druhý deň zaplní stránky bulvárnych denníkov na celom svete.

Narastajúci náklad  románov Roberta  M. Eversza,  množstvo  diskusií na internete, dokonca aj webová stránka hlavnej hrdinky jeho príbehov (www.ninazero.com) – aj to sú dôkazy rastúcej popularity tohto autora. Z jeho dielne medzičasom vyšli ďalšie tri  pokračovania príbehov Niny Zero, preto dúfajme, že už čoskoro obohatia ponuku Zelenej knižnice. Tí z vás, ktorí vyrastali na dielach drsnej školy detektívky, vedzte, že v meste je nový chlapík. Volá sa Nina Zero a nudiť sa s ňou určite nebudete.

Vladimír Radosa