Antonia Bednáriková
06.06.2011

Zabudni na minulosť - Katarína Gillerová

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2010

Katarína Gillerová si od svojho debutu Láska si nevyberá (2006) vybudovala ďalšími šiestimi knihami silné čitateľské zázemie. Pre jej texty je typický príbeh zaľudnený množstvom vedľajších postáv, tajomstvo, zväčša tragická udalosť v minulosti s dosahom na život hlavnej postavy. Ústredná dejová línia má množstvo odbočiek, niektoré skrývajú indície k rozlúšteniu záhady, niektoré sú ,,falošné stopy“, ktoré zavádzajú čitateľa nesprávnym smerom a slúžia na udržanie dynamiky príbehu. Tak je to aj v jej ôsmej knihe s hlavnou protagonistkou Sašou. Dvadsaťsedemročná pracovníčka upratovacej fi rmy sa okrem pracovných problémov a chladnúceho vzťahu na diaľku s priateľom pracujúcim v Írsku vyrovnáva s rodinnou tragédiou. Otec a staršia sestra našli smrť pod lavínou. Rovnako ako jej mamu ju kvári, že ich posledné stretnutie bolo poznačené hnevom. Osamelé ženy sú navyše poznačené rodinnou roztržkou kvôli dedičstvu. Tento problém predstavuje samostatnú dejovú líniu, ktorá skrýva temné tajomstvá rodiny. Veľká láska, zakázaná láska, vypočítavá láska, veľké sklamania, zrada, nevera, škandalózne odhalenia a šťastný koniec – toto všetko nájdu čitateľky v najnovšom románe Kataríny Gillerovej. Trochu ma zarazilo, že autorka, ktorá sa doteraz zaobišla bez vulgárnych opisov sexuálnych scén, zakomponovala do textu scénu nevery manželky v miestnosti vedľa čerstvého nebožtíka. Hoci jej príbehy sú čoraz smutnejšie, treba pochváliť postavu Saše. Vybavila ju podrezaným jazykom, a tak v texte zaznie aj humor, ktorým v predošlých románoch trochu šetrila. Takže ak nepatríte k hokejovým fanúšikom, môžete relaxovať pri pátraní po príčine pádu lavíny, pravosti nečakaného dediča či záhady krvavých škvŕn objavených upratovačkou. A, samozrejme, hľadať odpoveď na otázku, či Saša a jej mama nájdu vytúžený pokoj a lásku.