Katarína Zitová
24.03.2015

Zachovajte paniku! - Marek Zákopčan

Ikar 2014

Román Marka Zákopčana Zachovajte paniku! sa začína takmer presne v okamihu, kde sa predošlý diel Nevinní zmätkári končí. Hlavný hrdina Alex, vysokoškolský študent histórie, sa po búrlivých letných prázdninách, ktoré poznačil jeho rozchod s Tinou, teší na pokojný semester a najmä na nové začiatky. Zdá sa však, že slovo pokoj si akosi nevie nájsť miesto v jeho slovníku: tie najrôznejšie možné komplikácie a napínavé situácie si ho doslova vyhľadávajú samy! Ešte že má okolo seba partiu priateľov, ktorí ho v každej ťažkej chvíli podržia... teda, aspoň väčšinou.

Zákopčan hneď v prvej kapitole vtiahne čitateľa do nezastaviteľného víru udalostí, pri ktorých sa zaručene nebude nudiť. Leitmotívom románu je, ako inak, láska: príťažlivá Laura poblázni Alexovi hlavu priamo v deň zápisu do ďalšieho ročníka štúdia a celej partii kamarátov sa postará o množstvo kurióz nych zážitkov. A niektoré sú naozaj bizarné – v pamäti vám určite utkvie trápna scéna v kabinete obávanej vyučujúcej, neplánovaný silvestrovský ohňostroj, ktorý sa takmer skončí tragédiou, či Alexovo opilecké stretnutie s bratislavským bezdomovcom, ktorý mu na počudovanie pomôže zachrániť naštrbený vzťah.

Autor využíva situačný aj slovný humor – slovný je určite vydarenejší, Zákopčan má talent na pohotové a vtipné reakcie, ktoré uveriteľne zakomponúva do dialógov postáv i do prehovorov sympaticky sebaironického rozprávača. Situačný humor je trochu predvídateľný – čitateľ totiž veľmi rýchlo zistí, že akákoľvek nevinná udalosť sa s takmer stopercentnou pravdepodobnosťou „zvrhne“ na frašku, a tak niektoré zábavné momenty už vopred očakáva. Spisovateľovi sa darí modelovať aj komické postavičky, príkladom je večne popletený Albert, snúbenec Alexovej tety Emy, ktorého úzkostlivá snaha zapadnúť do novej rodiny vždy vypáli inak, ako plánoval...

No žarty bokom – Zákopčanov román nie je iba neviazanou knižnou komédiou. Nad všetkými vtipnými momentmi totiž stojí poznanie, že priateľstvo, láska a fungujúce vzťahy sú hodnotami, o ktoré sa určite oplatí bojovať, a že všetko zlé sa na dobré obráti, ak sa človek môže spoľahnúť na tých správnych ľudí. A že sa mu určite žije jednoduchšie, ak sa dokáže pozrieť na všetky životné peripetie so správnou dávkou nadhľadu.