Alena Štrompová
19.12.2016

ZÁHADA UNESENÉHO PSA - Michal Čierny

Drsné prostredie bratislavskej drogovej scény, autentický slovník, policajné zásahy a neúnavné vyšetrovanie. Romány Michala Čierneho vďaka jeho priamym skúsenostiam s kriminálnym prostredím ponúkajú hodnovernosť v takej miere, v akej nedokáže písanie zvládnuť hocikto. Najnovšia próza prináša v Čierneho autorskej dielni zmenu. Zotrvávajúc v žánri prispôsobuje lexiku, mení štýl vyjadrovania i spôsoby vyšetrovania detektívov: „Detektívna kancelária bola prehriata a suchý vzduch sem-tam premiešal vánok zo starého ventilátora. Petra už prestalo baviť stále si utierať pot z čela. Ľahol si na dva matrace a ťažko si povzdychol.“ O pár riadkov ďalej sa detektív Jano zamýšľa nad možnými motívmi trestného činu pomáhajúc si štatistikami, pretože spolu s Petrom predpokladajú, kto je páchateľom, ale stále nevedia prísť na motív. Niektorí by azda vytušili nápadnú podobnosť s detskou detektívnou kanceláriou príznačnou troma otáznikmi na navštívenkách označujúcich mená Troch pátračov. Inšpirácia neprekonateľným Alfredom Hitchcockom je zjavná, i keď výrazný autorský štýl nemožno Čiernemu uprieť. Treba priznať, že nie je atypické, keď autori kriminálnych a detektívnych románov pre dospelých odbehnú (?) do detskej literatúry. Vydarené ilustrácie na prebale aj vnútri publikácie naznačujú nielen vek protagonistov, ale i čitateľov. V našom slovenskom kontexte sú dvaja pátrači s technikou „na pôžičku“, odvahou a chytľavým slangom pripravení ponúknuť už aj detskému čitateľovi nevšedné dobrodružstvá odhaľujúce nezákonné aktivity, v závere ale spravodlivo potrestané. Dvojica školopovinných chlapcov, Peter a Jano, založí v Modre detektívnu kanceláriu, aby ich okrem iného „nekleplo od nudy“. Pre autora typická vysoká miera autenticity je zjavná hlavne v jazyku hrdinov. Prózou sa preplieta chlapčenský slang, ktorý si akiste získa sympatizantov v rade mladých čitateľov. Detská detektívka sa na slovenskom knižnom trhu románom Michala Čierneho opäť posunula – v štylistike, spôsobe zobrazovania postupov vyšetrovania i zaradenia dosiaľ atypických zločinov či motívov konania (sekta, závislosť od hracích automatov, spor o majetok). Sympatické je odhodlanie protagonistov a ich vytrvalosť boriť sa s problémami, odolávať výsmechu a nepochopeniu dospelých. Brúsenie charakterov detských detektívov v hraničných situáciách s dôrazom na pevnosť kamarátstva, čestnosť či spravodlivosť vyrovnáva menšie nedostatky v dynamike deja. Záhada uneseného psa prináša mladému čitateľovi hrdinov na spôsob Troch pátračov. Z Modry vzišli iba dvaja. No stačia na to, aby prispeli k obľúbenosti detskej detektívky zo slovenskej autorskej produkcie. V tomto zmysle treba oceniť autorov tvorivý vklad do sveta literatúry pre deti a mládež. Alena Štrompová