Záhrada bez záhonov - Friedrich Strauß - Tanja Ratschová - Čas na činorodý oddych

Tanja Ratschová

Friedrich Strauß – Tanja Ratschová

Záhrada bez záhonov

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Zuzana Ohrádková

Tým, ktorí nemajú záhradku a na pestovateľské záľuby im vystačí balkón, alebo si vydláždili v záhrade terasu, kde si rozmiestnia kvetináče, ponúka autorka množstvo tipov, ako sa po celý rok obklopiť kvetmi. Na dosiahnutie efektívneho a najmä vkusného výsledku odporúča osvojiť si zásadu, že menej je niekedy viac. Z množstva obľúbených kvetov si vyberme také, ktoré sa pekne dopĺňajú, navzájom sa nezatieňujú a po zakvitnutí aj farebne ladia. Podľa tejto zásady rozčlenila autorka knihu podľa ročných období. Na jar hrajú prím cibuľoviny a okrasné kry, v lete vyniknú klasické črepníkové kvety a trvalky, na jeseň prevezmú žezlo trávy a v zime stále zelené druhy. Okrem opisu rastlín a odporúčaných kombinácií, ktoré druhy sa k sebe najlepšie hodia, autorka prikladá aj odborné rady, ako rastliny správne ošetrovať. Okrem klasických jarných kvetov, ako sú hyacinty, narcisy, prvosienky, tulipány či fialky, môžu na vašej terase rozkvitnúť v črepníkoch aj kry. V apríli a máji kvitnú okrasné čerešne, orgovány, ale aj rododendrony. Na leto autorka odporúča jednoduchý stredomorský štýl, teda len jednotlivé citrusovníky alebo palmy. Pre milovníkov výrazných farebných kombinácií odporúča kvetenstvo ladené do modra, do žlta, do oranžovo-žlta alebo ohnivo červené. Pokojnú atmosféru vytvárajú bielokvitnúce kvety, napríklad chryzantémy, jazmín, myrta, olovník. Osobitnú pozornosť autorka venuje ružiam, najmä kultivarom odporúčaným na pestovanie v črepníkoch. Popínavé ruže môžu poskytnúť príjemné a voňavé posedenia v tieni. Samozrejme, potrebujú veľké črepníky a vysoké opory. Vôňu leta vystrieda na terase pestrosť jesenných farieb vresu, bradavca či listov ginka. A k zime patrí neodmysliteľne atmosféra Vianoc s ihličnanmi, najodolnejšie sú borovice, smreky a borievky. Na záver autorka prikladá rady, ako črepníkové stromy tvarovať, správne prihnojovať, rozmnožovať, prezimovať či chrániť pred slnkom.