10.08.2009

Zajtra ideme do školy. Rozprávky o Pufovi a Mufovi - Nataša Tanská - Ocenenie za vysvedčenie

Ocenenie za vysvedčenie

Nataša Tanská

Zajtra ideme do školy. Rozprávky o Pufovi a Mufovi

Bratislava, Buvik 2009

Príbehy dvoch kocúrikov sa dočkali prekladov do jedenástich jazykov i vydarenej animovanej podoby. Krátke, zdanlivo jednoduché texty uvedú čitateľov do sveta učebníc a skúšania (cyklus Zajtra ideme do školy), zoznámia ho s „tajomstvami“ vidieka (Puf a Muf na dedine) či so športovými disciplínami (Puf a Muf a vrabec Oskár). Nataša Tanská je majsterkou nenásilného poúčania. Jej rozprávky charakterizuje súhra slovnej hry s dokonalým využitím situačného gagu. Dômyselné slovné hry ukrýva pod povrch nezáväzného fígľovania. Práve preto boli jej rozprávky vďačným námetom pre kreslený seriál, jeho významnou súčasťou však na rozdiel od príbehov Toma a Jerryho či Vlka a zajaca bolo sprievodné slovo. Súhra myšlienky s pohybom a slova s obrazom je pre Tanskú prirodzená, pretože študovala herectvo, hrala vo viacerých filmoch a je aj autorkou scenárov. Celé naše vedomé vedenie knižku neoberie o dojem prirodzenosti a hravej spontaneity. Žonglovanie nápadmi sa úspešne tvári ako záblesk náhlej inšpirácie – lenže práve zmienená ľahkosť je cieľom. Tanskej knižky pre najmenších poskytujú deťom dnes a poskytovali i v čase vzniku popri dielach Feldeka, Heviera či Pavloviča slobodu od výlevov spisovateľských tráum a obrazov upotenej driny, podaných často ešte upotenejšou štylistikou. Ponúkajú pohľad z opačného humorného a zábavného konca. Úsmev klauna skrýva mnoho zaujímavého a dokáže vykresať zmysel i zo zdanlivého nezmyslu. Zamysleli ste sa napríklad niekedy s Pufom a Mufom nad tým, ako vieme, že je dnes a nie zajtra? Možno ste ešte včera, neviete o autorke vôbec nič – a len si tak čítate o dvoch kocúroch, ktoré sa boja, že nebudú vedieť kamarátovi vyškrabať z vysvedčenia štvorku. Veríme, že túto pomoc nebudete od nich potrebovať. Aj sa chcete s nimi skamarátiť, stačí, ak nám do redakcie pošlete do 8. júla kupón vydavateľstva Buvik z 11. strany a jednému z vás knižku o Pufovi a Mufovi pošleme.

Miloš Ferko