02.04.2007

Základy jógy a mystiky - Jiří Vacek - Zdravie - aká téma!

Zdravie

Jiří Vacek

Základy jógy a mystiky

2. vydanie vlastným nákladom 2006

Autor v tejto knihe ponúka čitateľom svoje bohaté skúsenosti z 50-ročnej duchovnej praxe. Ako vyštudovaný elektroinžinier uplatnil technické vzdelanie aj v nej a vďaka tomuto pohľadu nemajú joga a mystika „exotické a tajuplné“ zafarbenie. Autor jasne vysvetľuje zákonitosti duchovného života a často ich objasňuje na príklade zákonov z prírodných vied. Napríklad pojem karma  vysvetľuje ako zákon akcie a reakcie, ktorý dobre poznáme z fyziky. Karma potom nie je ničím iným, ako obdobou kauzality v duchovnej oblasti. Podobných príkladov, ktoré pomôžu čitateľovi lepšie pochopiť mystiku a jogu, sú v knihe desiatky.

Toto 700-stranové dielo poskytuje návody, rady a inšpirácie na denné uskutočňovanie vnútorného náboženstva, čiže poznanie Boha v našom vnútri. Publikácia je určená tak pre začiatočníkov, ako aj pre pokročilých na duchovnej ceste. Vo všeobecnom úvode do filozofie vychádza z jej pôvodného ponímania ako lásky k múdrosti, vysvetľuje základné pojmy, s ktorými sa čitateľ v knihe stretne, a uvádza aj kritiku niektorých filozofických systémov. Hlavná časť diela sa venuje praktickým návodom, ako uviesť jogu a mystiku do každodenného života, objasňuje metodiku duchovnej praxe, poskytuje prehľad jednotlivých duchovných ciest, prácu s mysľou a aj starostlivosť o telo. Je sympatické, že autor sa nevyhýba ani téme sexuality, o ktorej panuje v náboženstve toľko mýtov a predsudkov. Venuje sa aj strave, hygiene a relaxácii.

Knihu Základy jogy a mystiky ocenia tí, ktorým ide o praktický duchovný život. Čistí duchovní intelektuáli budú z knihy sklamaní. Publikácia opäť zdôrazňuje nevyhnutnosť každodenného vlastného úsilia, pokiaľ chce niekto na duchovnej ceste pokročiť. Rozhodujúca a najcennejšia je vlastná vnútorná, duchovná skúsenosť každého hľadajúceho.

Juraj Hipš