Základy obchodného práva - Mojmír Mamojka a kolektív - Učebnica obchodného práva

Učebnica obchodného práva

Učebnica obchodného práva

Mojmír Mamojka a kolektív: Základy obchodného práva

Bratislava, Akadémia Policajného Zboru 2005

Pre slovenskú odbornú spisbu, žiaľ, aj právnickú, je typické v posledných rokoch všeličo len nie dôstojná kvalita a kvantita (česť výnimkám). Isto, že to má nielen subjektívne, ale aj objektívne príčiny, medzi ktoré možno zaradiť veľmi časté zmeny právnych predpisov, ktoré nabúravajú zásadným spôsobom ich stabilitu, a tým pádom nereprezentujú dosť vďačný „materiál“ ani na ich knižné spracovanie.

Obchodný zákonník tiež nie je uchránený pred pomerne častými novelami, ale našťastie v prevažnej miere len v časti právnej úpravy obchodných spoločností. Záväzková časť je od jeho prijatia prakticky nedotknutá, a ak, tak len v minimálnej miere.

Napriek tomu nebola dosiaľ spracovaná učebnica obchodného práva alebo aspoň ucelenejšie knižné spracovanie obchodno-právnej problematiky. Vzniklo pomerne veľa komentárov, ktoré však nie vždy spĺňajú požiadavku komplexného a aj teoretickejšieho pohľadu na problematiku, ktorá je predmetom úpravy ak už nie obchodného práva tak aspoň Obchodného zákonníka.

Aj preto treba privítať učebnicu, ktorá vyšla v máji roku 2005 pod názvom Základy obchodného práva. Jej autori – dvaja pedagógovia Právnickej fakulty UK v Bratislave a dvaja z Akadémie policajného zboru SR – spracovali v hutnej, koncentrovanej podobe matériu Obchodného zákonníka, ktorá bude isto veľmi vďačným cieľom štúdia najmä poslucháčov všetkých právnických fakúlt na Slovensku. Autori učebnice ju reálne nazvali Základy obchodného práva pretože nateraz zrejme nebolo ich úmyslom spracovať pertraktovanú problematiku ešte komplexnejšie a hlbšie - na 300 stranách to nie je ani možné, čo isto dobre vedia aj autori.

Učebnica je spracovaná veľmi prehľadne a zrozumiteľne – aj preto bude isto veľmi vďačnou pomôckou pre študenta.

Je rozdelená do 4 základných kapitol, v rámci ktorých vychádzajúc zo systematiky Obchodného zákonníka, sa autori zaoberajú všeobecne použiteľnými obchodno-právnymi inštitútmi, akými sú pojmy podnikanie, podnikateľ, obchodné meno, obchodné tajomstvo a niektoré ďalšie, vrátane prameňov obchodného práva ako aj jeho stručného historického vývoja.

Druhá kapitola sa venuje hospodárskej súťaži, tretia právu obchodných spoločností a štvrtá záväzkovým vzťahom.

Orientáciu v obsahu uľahčuje vecný register.

V štruktúre i v obsahu učebnice je viditeľný rukopis skúseného pedagóga, právnika prof. JUDr. Mojmíra Mamojku,  CSc., ktorý je vedúcim autorského kolektívu. Treba len veriť, že autori tejto knihy aj jej názvom predznamenali úmysel vytvoriť niečo, čo už nebude mať v názve pojem Základy..., ale načrie komplexnejšie a hlbšie do stále veľmi aktuálnej problematiky obchodno-právnych vzťahov.

prof. JUDr. Jaroslav Chovanec, CSc.