Dana Guričanová
20.05.2015

Zátišie s omrvinkami - Anna Quindlenová

Preklad Zdenka Buntová
Ikar 2015

Americká spisovateľka Anna Quindlenová sa najskôr presadila ako novinárka, v roku 1992 získala Pulitzerovu cenu. Osem kníh jej nebeletristickej tvorby dopĺňa sedem románov, titul Jediná správna vec bol úspešne sfilmovaný.

V  centre diania Quindlenovej románu je umelecká fotografka Rebeka Winterová, ktorá na prahu šesťdesiatky zisťuje, že jej niekdajšia sláva pomaly, ale isto zapadá prachom zabudnutia. V podstate jej to neprekáža, na popularite si nikdy príliš nezakladala, horšie však je, že klesá nielen záujem o jej prácu, ale aj suma na jej bankovom účte. Nové zákazky nemá a tantiémy za predaj starších fotografií prichádzajú čoraz zriedkavejšie. Odhodlá sa na radikálny krok – prenajme svoj byt a uchýli sa do chatrného domčeka pri lese. Zvyká si ťažko. Našťastie si čoskoro nájde spriaznenú dušu, majiteľku miestnej kaviarne, ktorá jej pomáha zorientovať sa v  nových podmienkach. Pomocnú ruku jej podá aj Jim Bates, miestny pokrývač, o ktorom sa hovorí, že „vie kopu vecí a nevie len to, o čom usúdil, že to vedieť nepotrebuje“. Najmä vďaka nemu Rebeka po čase zisťuje, že na svet sa dá pozerať aj iným spôsobom, než bola zvyknutá, a to nielen vtedy, keď sedí na poľovníckom posede vysoko medzi korunami stromov.

Autorka zvolila zaujímavú kompozíciu, retrospektívne odbočky smeruje tak, aby sa nám hlavná hrdinka vynárala pred očami čoraz plastickejšie, postupne sa dozvedáme najdôležitejšie momenty z jej dovtedajšieho života a hlbšie vnikáme do jej myslenia a cítenia. S napätím sledujeme, ako do Rebekinho života vstupujú ďalšie pozoruhodné postavy, ale aj tajomné biele kríže, ktoré nachádza na potulkách po okolí. Rebeka stále dúfa, že môže dostať druhú šancu, ale spôsob, akým sa to stane, jej priam vyrazí dych...

Za Zátišie s omrvinkami síce autorka Pulitzerovu cenu nedostala, ale nepochybne ním obohatila tzv. ženskú literatúru o pútavý román, ktorý si slovenské čitateľky môžu vychutnať v mimoriadne kultivovanom preklade Zdenky Buntovej.