Recenzia
Zuzana Ferusová
02.01.2007

Zborník zo Sympózia o tvorivom písaní - Písať tvorivo – učiť (sa) tvorivo

Písať tvorivo – učiť (sa) tvorivo

Zborník zo Sympózia o tvorivom písaní

Editorka Viera Eliášová

Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum 2006

  Hoci školských reforiem sa plánuje neúrekom, len veľmi vzácne sa hovorí o možnostiach, ktorými by sa výučba modernizovala a prispôsobovala dnešku. Zborník o tvorivom písaní, pochádzajúci z vedeckého sympózia usporiadaného na túto tému, reflektuje problematiku tvorivého písania  (creative writing) z pohľadu pedagogiky (Miron Zelina), no všíma si aj jeho konkrétne zapracovanie do vyučovacieho procesu: a to vo vyučovaní predmetov slovenského a anglického jazyka. Jednotlivé príspevky sa zameriavajú na využitie kreatívneho písania pri tvorbe učebníc, pri projektovej práci študentov, nezabúdajú ani na miesto tvorivosti v príprave a prístupe pedagóga. Navrhované postupy aplikácie tvorivého písania sa opierajú o výskum Tvorivé písanie vo výučbe anglického jazyka na stredných školách, ktoré realizovala V. Eliašová. Pri využití metódy tvorivého písania (či širšie, tvorivosti) na hodinách slovenského jazyka sa kladie dôraz na vyučovanie literatúry a slohovej výchovy, ale aj na získavanie komunikačných schopností. Príspevky sú veľmi často nielen zhodnocovaním pozitív, ale priamo inšpirujú či ponúkajú vzorové situácie, ako tvorivé písanie zahrnúť do vyučovania literatúry (T. Vráblová), či ako realizovať kurzy tvorivého písania na vysokej škole (I. Hochel). Predkladaný zborník teda otvoril nielen dostatok otázok, ale aj načrtol hneď niekoľko ciest, ktorými by naše školstvo mohlo tvorivosť prijať a zakomponovať do učebných osnov na všetkých stupňoch vzdelávania.

Zuzana Ferusová