12.03.2015

Zdravie z prírodnej lekárne - Christo Mermerski, Jonko Mermerski

Zdravie z prírodnej lekárne (Príroda 2014, preklad Zdenka Kramplová), to je receptár bulharských autorov – Christa Mermerského a jeho syna Jonka Mermerského. Ide o výnimočnú, vyše päťstostranovú publikáciu, v ktorej nájdete prírodný liek na takmer každú bolesť (zubov, hlavy), zdravotné ťažkosti (pálenie záhy, chrípka) či civilizačné choroby (vysoký krvný tlak, cukrovka) alebo aj kozmetické nepríjemnosti (akné, vypadávanie vlasov). Autori využívajú na liečenie nespočetné množstvo byliniek bežne dostupných aj u nás, ďalej zeleninu, ovocie, strukoviny, obilniny, orechy. Napríklad pečený baklažán odstraňuje po opakovanom prikladaní bolesť hemoroidov, na lupiny je vraj vynikajúca citrónová šťava, no a valeriána lekárska je zásadná pre správne fungovanie maternice, lieči sa ňou i ženská neplodnosť. Nespornou výhodou liečby prostredníctvom prírodnej medicíny je finančná nenáročnosť, takmer žiadne vedľajšie účinky, no na druhej strane si vyžaduje viac času a trpezlivosti, kým začne pôsobiť. Prehľadne spracovaný „domáci lekár“ obsahuje vyše 2500 receptov zozbieraných od ľudí, ktorí sa vyliečili.

Vhodným doplnkom k receptáru môže byť Liečivá sila antioxidantov (Príroda 2014) Tatiany Kimákovej a Ivany Baranovičovej. Titul predstavuje najdôležitejšie antioxidanty (arónia, olivový olej, šípky...), podrobne popisuje ich využitie a spôsob úpravy či skladovania. Autorky sa tiež zaoberajú pre mnohých neznámymi pojmami, ako je koenzým Q10, flavonoidy, resverastrol..., samozrejmosťou je niekoľko receptov na ľahké jedlá.