Zimný denník - Paul Auster

Paul Auster napísal desiatky mimoriadne úspešných kníh a režíroval i niekoľko filmov. Jeden z najznámejších amerických spisovateľov vo svojej aktuálnej knihe spomína. Zimný denník predstavuje netypickú autobiografiu, ktorá oslavuje život v jeho najrozmanitejších prejavoch. Paul sa v nej, takpovediac, vyzliekol donaha. V jeho zápiskoch nenájdeme sentiment, patetickosť ani fabulovanie. Úprimná spoveď je plná otázok a opatrných odpovedí.

Na rozdiel od klasických životopisov, v  Zimnom denníku nepostupuje dej chronologicky. Autor využíva voľný prúd spomienok, cestuje obdobiami ako pri prechádzke po krajine vlastného vnútra. Zaujímavé je aj písanie v druhej osobe, pripomínajúce listovú formu. Tá je akýmsi odkazom adresovaným samému sebe, potvrdzujúcim autorovu skromnosť a nadhľad nad vlastným príbehom.

Detstvo – čas rozbitých kolien, jaziev, bujarých hier – strieda rátanie dôsledkov na duši i  na tvári, nekonečné sťahovanie v dospievaní, cesty k ženám – neuchopiteľným, magickým, nesprávnym, cesty od nich, rodičia, ich láska, nečakaná smrť a život, ktorý pretrváva v autorových spomienkach, no najmä matka, záhadná, dynamická, a predsa vystrašená a nepochopená. Životná láska, životné poslanie, dlho ukrývané v lacných kuticiach, neúspešných začiatkoch, finančnom strádaní a opäť nájdené, nečakane, na istom tanečnom predstavení.

„Niektoré spomienky sa ti zdajú také čudné, také nepravdepodobné, tak ďaleko za hranicami uveriteľnosti, až sa celkom nedokážeš vyrovnať so skutočnosťou, že človekom, ktorý tie udalosti zažil, si ty.“
Mozaika fragmentov, ukrývajúcich sa v autorových spomienkach, nespočetné množstvo okamihov, ktoré vynikajúco zachytil na papier, osvetľuje nielen jeho život, ale príbeh nás všetkých. Muž pred posledným ročným obdobím svojho života. Muž, ktorý má právo rekapitulovať.