18.02.2014

Žirafia mama a iné príšery – Alexandra Salmela

Napísať dobrú knihu pre deti si žiada viac, než by sa človeku na prvý pohľad mohlo zdať. Detského čitateľa osloví iba taký text, ktorý ho nepodceňuje: klišé v podobe čítankových schém a obohratých didaktizujúcich ponaučení v mnohom predstavujú pascu, do ktorej sa v tomto segmente literatúry chytil už nejeden autor. Alexandre Salmele sa to, našťastie, nestalo. Písanie príbehov pre deti jej svedčí možno ešte viac než rovina definovaná jej literárnou prvotinou.

Ako autorka textov pre deti sa totiž prejavila mimoriadne suverénne. Dvadsaťjeden príbehov, ktoré v knihe Žirafia mama a iné príšery (Artforum 2013) sprostredkúva čitateľovi, spája spoločná črta roztopašnej nenútenosti. Nenútený je humor i celkový tón, príbeh (akokoľvek nerealistický až absurdný) a – čo čitateľ ocení  azda najviac – nenútený a prekvapivo živý je aj Salmelin jazyk. Málokomu spomedzi slovenských autorov sa v súčasnej detskej literatúre darí tak účinne spájať expresíva, archaizmy, slová vymyslené či celkom obyčajné. Rovnako niet pochýb o tom, že pre Salmeline príbehy nepredstavuje fantázia žiadne limity: jej krátke (respektíve: primerane dlhé) rozprávania o tých najrôznejších príšerách, úkazoch a udalostiach rozhodne nebrzdí hranica pravdepodobnosti. Vlastne akékoľvek hranice – napríklad i toho, čo detský čitateľ má a chce prijať – sú prenechané jeho vlastnej fantázii a autonómii jeho vnútorného sveta. A presne tak to má v detskej literatúre byť!

K nadovšetko príjemnému zážitku, ktorý knižka prináša, výrazne prispievajú aj vydarené ilustrácie Martiny Matlovičovej. Dalo by sa dokonca povedať, že spolu so Salmelou vytvorili tandem, ktorého kreatívne prejavy by bezpochyby potešili (nielen) detského čitateľa aj v budúcnosti.