Recenzia
Jana Túry Kopčová
26.09.2011

Živá reklama - Jozef Kaščák - Stručne a bez stôp

Stručne a bez stôp

Martin, HladoHlas Group 2011

Literárna kritika je často poznačená subjektívnym postojom: kým niekoho daná kniha nadchne, iný ju znechutene odloží. Súčasná literatúra je pestrá a snaží sa osloviť všetky vekové kategórie. Vydavateľstvá chrlia obrovské množstvá kníh často s jediným cieľom – predať čo najväčší počet výtlačkov. Žiaľ, ako ukazuje realita, kvantita často presahuje kvalitu. Hudobník a spisovateľ Pavel Hirax Baričák vydal vo svojom vydavateľstve knihu ďalšieho debutanta (po Olivii Olivieri a jej Cicuškiných zápiskoch, či po Vlasoch dupkom od Ľubomíry Romanovej). Je ňou kniha glos Dolnokubínčana Jozefa Kaščáka, ako sa píše na záložke samotnej knihy autor „od roku 1993 publikuje svoje texty v regionálnych a celoštátnych periodikách, na stredných aj veľmi krátkych rozhlasových vlnách a v spojení s obrazom aj na televíznych okruhoch“. Doposiaľ som sa s menom autora nestretla, preto som bola zvedavá, čo žltá kniha s názvom Živá reklama v sebe ukrýva.

Kaščák ju rozdelil na štyri celky pomenované podľa ročných období. Spracoval v nich nielen svoje vlastné zážitky, ale i príbehy svojich kolegov, kamarátov a známych. Jeho úvahy nemožno kategorizovať, pretože ich obsah je naozaj pestrý. V Oblievačke premýšľa nad históriou veľkonočných zvykov a ironicky hodnotí súčasný stav, keď sa z pôvodne ľudových zvykov vytratilo veľkonočné poslanie a stalo sa z nich surové šľahanie dievčat a ich následné „topenie“ v ľadovej vode. V príbehu Kúpeľňa sa čuduje nad absurdnosťou vynálezov, ktoré majú ľuďom spríjemniť život. Pri čítaní cítiť, že autor je vynikajúci pozorovateľ okolia, ktoré ho často inšpiruje.

Živá reklama v sebe skĺbila glosu s denníkovým žánrom. Autor rozpráva príbehy a opisuje, často vyjadruje hodnotiaci postoj. Glosa býva nezriedka spojená s pointou, ktorá mi však v tejto knihe chýba. Pri pátraní po bližších informáciách o tomto titule som na internete často natrafila na názor, že ide o „humorne ladené príbehy vyznačujúce sa moderným jazykom“, ktoré čitateľovi „vyčaria príjemný úsmev na tvári“. Mne ho kniha nevyčarila... Živá reklama určite nikoho neurazí, pravdepodobne si ju čitateľ, ktorému sa dostane do rúk, aj prečíta, no podľa mňa v ňom nezanechá žiadne stopy. Prázdne texty bez hlbšej myšlienky majú jedno plus – sú naozaj stručné. Či je to slabý alebo silný benefit, to už posúďte sami...