12.04.2012

Život Zamenhofa - Alexander Korženkov

Partizánske, Espero 2011
Preklad Pavol Petrík

Kniha o Dr. Zamenhofovi (1859­-1917) s pod­titulom Život, dielo a myšlienky autora es­peranta sa začína tradične, so štipkou sen­timentu, dobovými fotografiami, obrazom detstva v mnohonárodnostnom Bialystoku uprostred 19. storočia.

Multietnickosť Zamenhof nevnímal ako priestor slobody a rôznosti, ale skôr si uve­domoval prítomnosť jazykových bariér. Práve prostredie, v ktorom sa tlačili a pre­krikovali Židia, Nemci, Rusi, Bielorusi, Ukrajinci, Poliaci a Tatári, katolíci, juda­isti, luteráni, moslimovia, pravoslávni aj uniati, bolo podnetom na vznik medziná­rodného jazyka.

Korženkov sleduje vývoj vedcových ná­zorov, zámerne ukazuje myšlienku espe­ranta v  širšom kontexte náboženských, kultúrnych, etnických aj duchovných sú­vislostí. Sleduje šírenie myšlienky, okol­nosti prvého medzinárodného kongre­su, rozpory. Ukazuje pestrosť platformy esperantistov, v  ktorej rámci sa stretli vedci typu Jespersena a  De Courtenaya s ľuďmi so silnými sklonmi k vizionárstvu. Zároveň naznačuje odlišnosti vyplývajúce z tlaku konkrétnych podmienok na západe a  východe Európy. Nezabúda ani na exis­tenčné problémy Zamenhofa. Tvorca espe­ranta napriek slušnému venu manželky po čase vyčerpal trpezlivosť bohatého svokra, musel na niekoľko rokov utlmiť osvetové aktivity a venovať sa takmer iba lekárskej praxi. Esperanto evidentne nebolo pre jeho zakladateľa ryžoviskom zlata.

Jadro publikácie tvorí stručná Zamen­hofova biografia, okrem nej sa v  knihe na­chádzajú úvody vydavateľa Petra Baláža a  Humphreya Tonkina, bývalého predsedu Svetového esperantského zväzu. Záverečná časť poskytuje prehľad aktuálnych informá­cií o esperante, ako dostupnosť na interne­te, hudba, divadlo, preklady do esperanta i literatúra písaná v tomto jazyku, knižnice, časopisy a organizačná štruktúra hnutia na Slovensku.