Život zvierat - Charlotte Uhlenbroek - Život nielen užívať, ale aj poznávať

Život nielen užívať, ale aj poznávať

Charlotte Uhlenbroek

Život zvierat

Bratislava, Ikar 2009

Preklad kolektív autorov

Naše deti, žijúce v mestách, mnohých štvornožcov a vtáky vôbec nepoznajú a ani vidiecke deti na tom nie sú oveľa lepšie. Šesťročný Žilinčan Jakub pravidelne navštevuje babku na dedine, no napriek tomu v živote nevidel kravu! A my dospelí si už len matne spomíname, kedy sme hladkali koňa či počúvali spiežovce oviec. Výpravných encyklopédií o zvieratách s bohatou fotografickou prílohou preto nikdy nie je dosť. Vydavateľstvo Ikar prichádza na trh s ďalším zo série chvályhodných editorských činov. Encyklopédia Život zvierat je pokračovaním dnes už legendárnej encyklopédie Zviera, z ktorej sa predalo 21 600 výtlačkov. V edícii veľkých obrazových publikácií  v Ikare vyšli: Zviera, Zem, Človek, Rastlina, Oceán, Vesmír, Vták, História. Toto je naozaj lahôdka. Na vyše päťsto stranách mohutného zväzku nám kolektív šestnástich autorov a ich konzultantov (na slovenskom preklade sa podieľalo sedem odborníkov) predkladá nielen najzaujímavejšie momenty zo života zvierat, ale aj ich správanie, denný režim, zvláštnosti, aké o nich ani netušíme. Nádherné šelmy z divočiny sa zrazu ocitnú v našej obávačke a my sa dozvedáme ich tajomstvá. Napríklad: Chceli by ste mať mozog rozdelený v ôsmich nohách, tak ako chobotnica osmonoh? Alebo ovládať niekoľko sto zvukov v rozličných tóninách, ktoré vydáva kojot, delfín, šimpanz či slávik červienka? Či vedieť počítať ako kormorán? V Číne a v Japonsku rybári totiž krotia kormorány, aby lovili pre nich. Vtákom dovolia prehltnúť každú ôsmu rybu, čo ulovia. Vtáky odmietajú ďalej loviť, kým nedostanú zaslúženú odmenu.

Kniha je prehľadne rozdelená do skupín zvierat (cicavce, obojživelníky, plazy, vtáky, ryby) a tie sa ďalej delia na podskupiny, ilustrované skutočne vynikajúcimi fotografiami jednotlivých zvierat. Na ďalších stranách nájdete ich kostru, zloženie a prácu svalov, obrázky detailov ich kože, srsti či peria, potravu, ktorou sa živia, miesta, na ktorých sa zdržiavajú, ich zvyky a inštinkty. História zvierat vysvetľuje aj to, prečo sa zo spoločného zárodočného kmeňa vyvinuli jednotlivé skupiny a v nich tvory, ktoré sú si absolútne nepodobné, žijú celkom iným spôsobom života a živia sa celkom inou potravou, často aj sebou navzájom. V závere tohto diela nájdeme podrobný slovník, ktorý detailne vysvetľuje jednotlivé pojmy. Na prebale knihy sa dozvieme niečo aj o jednotlivých autoroch, ktorých samotné životopisy, najmä cesty po Afrike, Indii a iných krajinách by vydali na ďalšiu podobnú dobrodružnú knižku. Za pochvalnú zmienku rozhodne stojí aj kvalita papiera, tlače a reprodukcií fotografií, ktorá sa bez debaty vyrovná tej pôvodnej z vydavateľstva Dorling Kindersley Limited. Fotografické momentky približujú život zvierat z inej stránky. Antilopa obhrýza konáriky stromu ako baletka na špičkách zadných nôh. Ľadový medveď skáče hlavičku z kryhy do mora. Zelená húsenica pozerá priamo do objektívu. Gepard sa vrhá na korisť tak rýchlo, že vyzerá ako škvrnitá guľa s niekoľkometrovými nohami. Takmer každý takýto obrázok je rozfázovaný do niekoľkých záberov, ktoré si určite vyžadovali nekonečnú trpezlivosť.

Najmä vďaka nej sa dnes môžeme tešiť z knihy pre obdivovateľov divočiny, laikov, profesionálov, dospelých i deti.

Martin Grbjar