Elena Ťapajová
10.09.2013

Zlatokopka - Lucia Sasková

Slovenský spisovateľ 2013

Každý z nás túži po šťastnom živote. Otázka je, čo si kto pod tým predstavuje. Pre protagonistku knihy Zlatokopka to znamená mať predovšetkým vždy dostatok peňazí na míňanie v drahých obchodoch, luxusné bývanie, najlepšie auto, prepychové dovolenky a bohvie čo ešte. V bežnom zamestnaní si na také niečo nezarobíte. Ale ak ste mladá, krásna, dostatočne šikovná a netrápi vás svedomie, vždy jestvuje dosť „sponzorov“, ktorí vám za sexuálne služby a psychologickú masáž svojho ega radi pomôžu dostať sa tam, kam chcete.

Téma „zlatokopiek“ je stará asi ako ľudstvo samo a stále aktuálna. Dnes možno viac ako inokedy. Možno aj preto tak kniha zarezonovala u čitateľov. Jej autorka s umeleckým menom Lucia Sasková, ktorá zaujala už svojím debutom Neznámych nemiluj (2012), ju spracovala mimoriadne pôsobivo – ako rozprávanie dievčaťa, ktoré si pôvodne popri škole zarábalo ako predavačka a zrazu dostalo šancu dostať sa medzi „smotánku“. Verí, že postupne sa dopracuje k tomu, aby mala „prachy aj lásku“ a namýšľa si, že tento spôsob života sa na nej nepodpíše. Vlastne si neuvedomuje svoje postavenie, ani to, ako ju vníma okolie. Hanbí sa za chudobných rodičov, ale nie za to, že spolupracuje s „eskortnou službou“. Podlieha sebaklamu o svojej výnimočnosti a schopnosti manipulovať mužmi (či už ide o Chrústika, Frajera, Petra, Romana a ďalších), dokáže prefíkane fabulovať či byť účelovo skromná, miestami úprimná, ale i naivne dôverčivá až hlúpa. Neuvedomuje si, že láska je pre ňu vlastne iba akýmsi obchodom so sexom a jej hodnotový rebríček je dosť pochybný. Kniha Zlatokopka je psychologicky prepracovaný a veľmi dobre vystihnutý portrét mladej ženy (v jednej časti o sebe hovorí ako o 26-ročnej). Bez ohľadu na plané moralizovanie môžu však jej názory a konanie istú vrstvu čitateľov (napríklad prv narodených)poriadne „vytáčať“. Je to autorkin úmysel, keď svojej hrdinke vkladá do úst akoby ospravedlnenie – výhovorku: „Za všetko môžu peniaze…“, ale v podtexte cítiť poznanie, že za svoje rozhodnutia je zodpovedný každý sám? Sama sa rozhodla, akou cestou pôjde, a všetko mohlo dopadnúť inak, keby…? Dokážu si to „odčítať“ i mladé dievčatá, ktoré všade počúvajú o tom, že dnešný svet je predovšetkým o peniazoch? Neviem. Ale čítanie je to zaujímavé a svojím spôsobom aj poučné.