06.04.2010

Zlodej blesku. Percy Jackson - Rick Riordan

Rick Riordan

Percy Jackson – Zlodej blesku

Bratislava, Vydavateľstvo Fragment 2009

Preklad Stanislav Dančiak
Vek hrdinov fantasy či mystery príbehov sa znižuje. Titulná postava najnovšej série kníh Percy Jakson je dvanásťročný školák. Navyše je to problematické dieťa, je hyperaktívny dyslektik, ktorý strieda školy pre ťažko zvládnuteľné deti a neznáša sa s otčimom. Inak je to obyčajný chlapec, ktorý sa teší na prázdniny a túži po kamarátstve. Netuší, že sa o neho zaujímajú tajomné sily a jeho život ohrozujú krvilačné bájne potvory. Nečakane sa dozvie, že jeho otec bol bohom z Olympu a on je teda poloboh, od ktorého sa očakávajú hrdinské činy, ale zároveň sa nevyhne tragickému osudu. Samozrejme, že tým Percy nie je nadšený, horko-ťažko sa vyrovnáva už s tým, že mu pomáhajú kentaur a satyr, nieto, že sa, chtiac-nechtiac, ocitne v kolotoči záhadných udalostí a v podivuhodnom letnom tábore. Musí zistiť, kto z bohov je vlastne jeho otec, nájsť ukradnutú zbraň najvyššieho božstva Dia – blesk , vrátiť ju na Olymp a zabrániť tak hroziacej vojne medzi bohmi, ktorá by mala nenapraviteľné dôsledky pre celé ľudstvo.

Autor tohto príbehu Američan Rick Riordan (1964) pôsobil pätnásť rokov ako stredoškolský učiteľ angličtiny a histórie a potom sa rozhodol venovať písaniu kníh pre deti i dospelých. Zdá sa, že úspešne, lebo popri iných oceneniach získal aj tri najprestížnejšie americké ceny v žánri mystery. Zlodej blesku je prvý diel série príbehov o chlapcovi-polobohovi. Pohráva sa v nej s myšlienkou alternatívneho sveta, v ktorom sa Olymp z dávneho Grécka premiestnil do centra západnej kultúry do USA rovnako ako vstup do podsvetia. Jeho detskí hrdinovia sa pohybujú medzi moderným dnešným svetom a prostredím starogréckych bájí a legiend, bojujú s príšerami a riešia záhady, ale aj vlastne komplikované vzťahy s rodičmi a priateľmi. Detský čitateľ sa tak nenásilne poučí o dávnej histórii i  literatúre, ale predovšetkým sa dozvedá viac o istom mravnom kódexe, a skutočnom význame slov, ako je statočnosť, priateľstvo a odvaha a predovšetkým zodpovednosť za svoje činy, ale aj prírodu a život.

Na jar 2010 sa dostane k divákom aj filmová verzia príbehu v réžii Chrisa Columbusa.

Elena Ťapajová