Veronika Jánošiková
08.12.2015

Zoe – Ján Mrva

Artis Omnis 2014

Do prostredia industriálnej krajiny zašedivelej budúcnosti má ambíciu vtiahnuť čitateľov slovenský debutant Ján Mrva. Ako už názov Zoe napovedá, príbehom nás sprevádza mladá žena, ktorá napriek temnote doby rada sníva a podlieha milostným opojeniam k  obom pohlaviam. Dej situovaný do obdobia okolo roku 2050 dáva tušiť koniec tretej svetovej vojny v  USA, ktorá nahlo dala ľudské hodnoty,  rozbúrila v  ľuďoch strach a ostražitosť.

Zoe je súčasťou tajnej základne cvičiacej geneticky upravených ľudí na boj a zabíjanie. V  pavilóne T je prakticky uväznená medzi samými ženami, ktoré si chvíle medzi tréningami náročnými aj pre mužov krátia pozeraním cenzurovaných filmov alebo sexuálnymi radovánkami medzi sebou. Zoe nie je výnimkou. Jej detská duša patrí doktorke pavilónu, ktorá ju obdarila na geneticky upravenú bytosť výnimočne: menom.

Armádny výcvik však neprebieha, ako sa predpokladalo, a spoločnosť ZORIN, ktorá ho sponzorovala, nespozorovala väčší úspech medzi vybranými ženami, a tak sa rozhodne zabiť ich. Vďaka svojej výnimočnosti sa však Zoe ako jediná zvláštnym darom osudu zachráni a ocitá sa na úteku. Na jej šťastie sa dostane do rúk pani Allisonovej – tá v Zoe vidí svoju dcéru, ktorá pred časom odišla. Keď sa zdá, že sa Zoe začína úspešne začleňovať do plnohodnotného života, ZORIN zistí, že počet mŕtvol nesedí a chce to čím skôr napraviť. Zoe svoju obratnosť a schopnosti nadobudnuté tvrdým tréningom nechce nechať opadnúť časom a začlení sa k žoldnierom, čo, samozrejme, ešte viac rozdráždi po nej aktívne pátrajúcu skupinu ZORIN... Tak sa z príbehu začína stávať naháňačka, ktorú, ako to zvykne bývať, skomplikujú láska a intrigy.

Napriek žánrovému zaradeniu do sci-fi by po knihe nemali siahať čitatelia očakávajúci ťažké stroje budúcnosti, robotov či podobne vzdialené predstavy. Kniha sa pridŕža až na pár výnimiek súčasnej reality a  stavia skôr na svoju akčnosť, ktorou úspešne vťahuje čitateľa do svojho jednoduchého deja v budúcnosti. Vďaka slabšej opisnej zložke prostredia dáva autor priestor na rýchly spád. Silným erotickým nábojom lietajúcim okolo hlavnej hrdinky sa príbeh korení a špirálovito zamotáva do spleti vzťahov a túžob.