Zošidlo a duch fantazmoru - Guy Bass

Preklad Oľga Rovenská-Kralovičová
Vydavateľstvo Slovart 2013

Zošidlo je strašidlo, ktoré vytvoril šialený profesor Erazmus Erazmus na hrade Fantazmor. Ako všetky jeho výtvory, aj Zošidlo bol poskladaný z viacerých „dielov“ a následne oživený a teraz žije svoj takmer-život. Nuž, a práve jeden „diel“ jeho zošitého tela sa mu stáva osudným v tretej časti temno-vtipných dobrodružstiev Zošidlo a duch Fantazmoru.

Séria o Zošidlovi je určená pre deti od šiestich rokov a stojí na jednoduchej adresnej idei: sprostredkovať hororovým príbehom s množstvom komických prvkov vážnejšie poznanie základných pozitívnych ľudských hodnôt. Kontrast toto smerovanie priamo akcentuje, veď na čo by sme v raji kázali o dobre? Ale v takom desivom Fantazmore, stojacom nad mestečkom Zamuchláky, vyznievajú kamarátstvo, pomoc, obeta a podobne s badateľnejšou razanciou, čím silnejšie zasiahnu aj malého čitateľa… Toho sa okrem textu už od prvého dielu snažia osloviť aj ilustrácie Peta Williamsona, ktorý Zošidla navliekol do pásikavého trikotu pripomínajúceho kultovú postavu hororu ako remeň Freddyho Kruegera. Dal mu však veľkú guľatú hlavu s úprimným až bojazlivým výrazom, takže sa niet čoho báť! Ilustrácie a text tvoria neodmysliteľný celok, niekedy to v knihe pozvoľna prejde do komiksovej podoby, čo malej vizuálnej generácii určite padne vhod. A vhod tiež padne preklad Oľgy Rovenskej-Kralovičovej, bezchybný, nápaditý, plynulý a hravý.

Čo nás teda čaká v tretej časti? Na scénu prichádza duch Zlobra Kostidrva a oznamuje Zošidlovi, že jeden z jeho najdôležitejších „dielov“ pochádza od neho a chce ho späť. Na Fantazmore sa rozpúta hotové peklo, Zamuchláky sú v ohrození, Zošidlo je úplne iný. V hrôzach sú však na pomoci kamaráti Arabela Trkotavá, Tvor-netvor a opitopier Mor. Kľúčovú úlohu zohrá aj nový člen tohto podivuhodného tímu: Ivo so železnou rukou.