Fašizmus Jakuba Drábika je erudovaným, príťažlivým dielom, ktoré na našom knižnom trhu veľmi chýbalo. Rozhovor pripravil D. Taragel.
Slovo „fašizmus“ lieta vo verejnom priestore zo všetkých strán, veľa ľudí však ani netuší, čo znamená….
Termín fašizmus je u nás svojím spôsobom univerzálna nadávka: kohokoľvek, s kým nesúhlasím, označím za fašistu, prípadne ktokoľvek, kto vykazuje nejaké autoritatívne tendencie, je automaticky označovaný za fašistu. Ak sú všetci fašisti, potom nikto nie je fašista. Preto sa snažím tento termín vysvetliť. Netvrdím, že mám univerzálnu pravdu, pracujem však s konceptom, ktorý dnes uznáva objektívna väčšina expertov ako funkčný heuristický nástroj na označovanie fašistických hnutí. Keď som začal tento jav študovať, väčšina historikov fašizmus buď nedefinovala vôbec, alebo s definíciou fašizmu ohromne zápasili. Bolo fascinujúce pozerať sa na to, že ideológiu, ktorá rozpútala druhú svetovú vojnu a spôsobila smrť desiatkam miliónom ľudí, nevieme ani len definovať.
Kedy nastal zlom? Kto prišiel s tou správnou definíciou?
Jedným z dôvodov bolo, že historici sa na fašizmus pozerali „zvonku“, z pozície antifašistov, alebo z pozície obetí fašizmu. Až historik George Mosse, ale najmä Roger Griffin, začali pretláčať myšlienku, že ak chceme pochopiť, čo fašizmus je, musíme sa na to pýtať fašistov samotných, nie ich odporcov alebo obetí. Ak chceme vedieť, čo je socializmus, pýtame sa socialistov, ak chceme vedieť, čo je liberalizmus, pýtame sa liberálov.
Vyslovili ste názor, že skutočné fašistické strany sa už k moci nedostanú, ich ideológia má štrukturálne chyby, ktoré im neumožňujú efektívne vládnuť.
Fašistickí lídri sú pri nástupe hnutia k moci konfrontovaní s rutinnou politikou a takými potrebami pri vládnutí, ktoré sú v priamom protiklade s fašistickou ideológiou. Riadiť štát je totiž omnoho komplikovanejšie, než zmlátiť svojich oponentov na ulici. Veľmi rýchlo sa začne ukazovať priepastný rozdiel medzi sľúbenou utópiou a režimovou skutočnosťou. Tento rozdiel fašizmus rieši sociálnym inžinierstvom masívnych rozmerov, propagandou, štátnym terorom a represiou a nakoniec vojenskou expanziou. Fašisti nikdy nedokázali vytvoriť funkčný ekonomický model, ich sny o beztriednej spoločnosti boli nereálne, o voľbe na základe stavovského systému rovnako. Fašistická revolúcia je mŕtvo narodeným dieťaťom. To však neznamená, že fašisti sa nepokúsia moc skutočne prebrať a svoje utópie realizovať. Tvrdenie, že fašizmus je impotentnou ideológiou, ktorá nemôže fungovať, neznamená nič pozitívne – je to skôr varovanie. Fašisti sa moc pokúsia získať, no vo finále ich snahy nevyhnutne stroskotajú a prinesú katastrofálnu devastáciu.
Sú politici, ktorí sa tvária ako demokrati, ale občas sa „prerieknu“ a vtedy z nich vylezie myšlienka, ktorá má veľmi blízku k fašistickému pohľadu na svet. Čím je to?
Skutočné nebezpečenstvo fašizmu dnes spočíva v tom, čo vynikajúci grécky historik Aristotle Kallis nazval mainstreamizáciou fašizmu. Zjednodušene ide o to, že fašistická rétorika a témy sa dostávajú do verejného diskurzu, že ich preberá verejnosť i politici, že fašisti, ktorí reprezentujú len maličký zlomok populácie vlastne diktujú, aké témy treba riešiť. Toho sme žiaľ, svedkami aj dnes. Mnoho tém verejnej diskusie určuje fašistická strana a zároveň sa množstvo fašistickej rétoriky dostalo aj do verejného diskurzu.
Kedy ste prišli na myšlienku napísať veľkú knihu o fašizme? Čo to všetko obnášalo?
S prvým nápadom prišiel Ján Gregor z vydavateľstva Premedia. Prekážalo mu, že termíny fašizmus a fašista sa používajú na označenie takmer všetkého a začínajú byť vyprázdnené. Nadhodil mi, že by bolo dobré dať dokopy 250 – 300-stranovú knihu. Po približne troch rokoch vyčerpávajúceho písania som mal pred sebou takmer tisícstranový rukopis. Veľmi som ho tým rozsahom nepotešil. Pri práci som vychádzal zo svojho takmer pätnásťročného výskumu. Výrazne mi pomohli poznámky, ktoré som nazhromaždil v priebehu svojho ročného študijného pobytu v Oxforde. Kapitola o britskom fašizme vychádza z môjho archívneho výskumu, ktorý som realizoval ešte počas svojho doktorandského štúdia a fašizmus v Československu je témou, ktorej sa venujem momentálne. Najdlhšie, približne dva roky, som pracoval na kapitole o vývoji fašizmu po roku 1945. Tam boli moje vedomosti najmenšie a v mnohom som začínal úplne na začiatku – musel som si jednotlivé práce najprv naštudovať, až potom z nich „uvariť“ svoj text.
Jakub Drábik (1986)
Zaoberá sa dejinami 20. storočia, zvlášť komparatívnym výskumom fašizmu. Pracuje v Historickom ústave SAV. Napísal knihy: Mýtus o znovuzrození. Britská unie fašistů a jejich propaganda (2014), Fašista. Příběh sira Oswalda Mosleyho (2017), História pre zaneprázdnených (zostavovateľ spolu s Branislavom Kovárom, 2019), Fašizmus (2019).