s majiteľom a zakladateľom kníhkupectva Martinus Mirom Santusom (1961-2008)

Nedokončený rozhovor

Na Bibliotéke som sa pravidelne stretávala s majiteľom a zakladateľom kníhkupectva Martinus Mirom Santusom. Vždy som sa tešila, fanatický milovník kníh, nadšený propagátor dobrej literatúry, férový obchodník a najmä super človek. Často sme si telefonovali, ale osobné stretnutie je osobné stretnutie. A najmä, už niekoľko rokov sme dokončovali rozhovor pre Knižnú revue. Menili sme ho tak, ako sa menila situácia na knižnom trhu. Tento rok neprišiel a už nikdy nepríde. Prinášame to, čo sme v rozhovore nemenili.

 

Ako sa zootechnik pokníhkupčil

Ing. Miroslav Santus vyštudoval Vysokú školu poľnohospodársku a pracoval ako zootechnik na družstve. Práca ho tešila a hovorí, že bolo úžasné napríklad pomáhať na svet teliatku. Všetko sa však zmenilo v utorok. V ten, keď za ním prišiel kamarát a povedal: ,,Otvorme si kníhkupectvo.“ Na druhý deň si zobrali telefónne zoznamy, vypísali adresy vydavateľstiev a rozoslali listy, že sú kníhkupci a chcú predávať knižky z ich produkcie. Z Čiech odpovedali takmer všetky oslovené vydavateľstvá, zo slovenských jedno. Na prvej obchodnej ceste v Prahe sa s nimi dal do reči nejaký Američan a pýtal sa, či sú biznismeni. ,,Áno, budúci,“ odpovedali hoci sami tomu veľmi neverili. Ponuku na spoločnú večeru odmietli, vraj sa ponáhľajú do hotela, zatiaľ čo odkráčali do svojej škodovke, kde pod dekami prespali.

Dnes je to však celkom iné, v ponuke Kníhkupectva Martinus v Martine sú tituly takmer všetkých našich vydavateľov a v internetovom kníhkupectve www.martinus.sk je vyše 30 tisíc knižných titulov, je jediným kníhkupectvom, kde sa dajú knižky objednávať z postele mobilom a Miroslav Santus je uznávaný kníhkupec.

*Vaša cesta za kníhkupecký pult je ako z telenovely. Pamätáte sa na svoje prvé stretnutie s knihou?

- Moja mama bola knihovníčka...

*Takže nijaké volanie osudu, ale návrat strateného syna?

- Nie tak celkom. Chodieval som za mamou do knižnice, aj som pomáhal deťom vyberať si knižky, dokonca som chodil s ňou nakupovať tituly do vtedajšej Slovenskej knihy, ale rozhodol som sa pre hnojarinu. Zootechnikom som bol rád.

*Aké bolo vaše prvé stretnutie s knihou?

– Nepamätám si na konkrétnu knihu z detstva, ale pamätám si na svoj prvý čitateľský zážitok. Bolo to niečo ako osvietenie. Dodnes vidím tú zelenú magnetickú tabuľu s dvoma kartičkami so slabikou ma a ruku učiteľa, ktorá ich spojila do mama a ja som si uvedomil, že čítam. Bolo to fascinujúce.

*Stal sa z vás vášnivý čitateľ?

– Taký normálny. Čítal som dobrodružné romány, verneovky... Ako väčšina chalanov.

*Dnes ste kníhkupcom a čítate veľa. Dajú si od vás zákazníci poradiť?

– Dôležitejšie ako čo a koľko som prečítal, je poznať zákazníka. Regionálne kníhkupectvo má iné postavenie aj zákazníkov ako veľké kníhkupectvá v Bratislave či Košiciach. Mám za tie roky stálych zákazníkov, ktorých poznám lepšie či horšie, aj zriedkavých návštevníkov. Je mojou povinnosťou poradiť im. Stalo sa mi, že zákazník si pýtal konkrétnu encyklopédiu, ale ako sme spolu debatovali, prišiel som na to, že potrebuje celkom inú. Ponúkol som mu ju, hoci stála o dve stovky menej a znížil som si tržbu. On však bol spokojný a vracia sa k nám. A o tom naša práca je.

*Patríte k málo kníhkupcom, ktorí si nesťažujú na pokles predaja.

– Nejde o to, o koľko poklesne predaj kníh za kvartál, či za rok. Oveľa Dôležitejšie je, aké dôsledky to bude mať o 15, 20 rokov. Čo to urobí s dnešnými deťmi a mládežou. Vyrastie nám jedna silná generácia nečitateľov, a to už nie je o tržbách v predajniach, to je o celom knižnom priemysle a najmä o kultúre. Stále sa hovorí o budovaní ekonomicky vyspelej spoločnosti a zvyšovaní vzdelanostnej úrovne, bez dostupnosti kníh a bez čítania to však sotva dosiahneme.

*Máte zabehané kamenné kníhkupectvo, čo vás viedlo k riskantnému podnikaniu na internete?

– Mám rád nové veci a nechcel som zmeškať vlak. Kníhkupectvá sa navzájom dopĺňajú, a to internetové mi umožňuje ponúkať podstatne viac titulov. Na webe je viac miesta ako v kníhkupectve.

*Máte už dlhoročné skúsenosti, viete, čo zákazníci kupujú, čo na trhu chýba. Vedeli by ste zostaviť edičný plán vydavateľstva tak, aby všetky tituly boli bestsellermi?

– To je zvrátená otázka. Ja potrebujem od vydavateľov knihy a k nim dobré informácie, mojou úlohou je ich predať. Nijaké vydavateľské plány mi ani na um neprišli. Celkom som sa pokníhkupčil.

*Internetový obchod mi pripadá neosobný, prebehnem si ponuku, ale nedokázala by som si tam knihu kúpiť, podobne ako v hypermakete si ju naložiť medzi múku, vajcia a jogurty. Vy však máte so svojimi zákazníkmi čulú komunikáciu...

– Je rozdiel medzi vzťahom v kníhkupectve a na internete. V kníhkupectve sa môže stať, že zazvoní telefón, dovezú knihy, pokazí sa pokladnica, zákazník sa ponáhľa... V internetovom kníhkupectve vám čitateľ napíše, keď má čas a chuť a vy mu rovnako tak odpovedáte. Je to fajn vzťah a vôbec nie neosobný.

*Objednávate si do kníhkupectva aj nejaké knižky len pre seba?

– Všetky knižky v kníhkupectve sú moje. Ale jedného autora si objednávam špeciálne pre seba.

* Nebojíte sa, že vás kníhkupčenie prestane baviť? Máte ešte nejaký cieľ?

- Chcem mať v ponuke všetky knihy.

*Všetky knihy sveta?

Zatiaľ len všetky slovenské.

Dnes má kníhkupectvo www.martinus.sk v ponuke vyše 50 tisíc knižných titulov. Pokračovatelia diela Miroslava Santusa splnili jeden z jeho neprezradených snov, od 1. novembra si možno u nich kúpiť aj filmy na DVD. Možno splnia aj ten o ponuke všetkých slovenských kníh.

V piatok 7. novembra prevzal brat a spolumajiteľ kníhkupectva Jozef Santus Cenu primátora mesta Martin, ktorú Ing. Miroslavovi Santusovi udelil za dlhodobú záslužnú a prospešnú činnosť v prospech mesta Martin in memoriam.

Margita Bíziková