Oddýchnuť si od zhonu
Pohodlný gauč, ozdobený vianočný stromček, pod ním zabalené darčeky, nad ním visiace svetielka a v pozadí dominujúca veľká knižnica, v ktorej si okoloidúci čitateľ môže pohodlne prezerať ponuku najnovších kníh. Uprostred predvianočných rušných námestí väčších i menších miest tak do viacerých kútov Slovenska zavítala Knižná obývačka Panta Rhei. Pri tejto príležitosti sme sa tvorcov tejto myšlienky opýtali niekoľko otázok, na ktoré nám odpovedal Lukáš Bonk, marketingový riaditeľ Panta Rhei.
 
Mohli by ste nám popísať projekt Knižná obývačka Panta Rhei? Aká je jeho idea? Čo ponúka potenciálnym návštevníkom – čitateľom?
Projekt Knižná obývačka vznikol v lete, keď sme začali pripravovať knižné Vianoce. Zamysleli sme sa nad tým, aké Vianoce sú a aké by Vianoce mali byť. Obdobie pred Vianocami je z roka na rok hektickejšie. Preto sme sa rozhodli pripraviť online spot, kde na príbehu dievčatka a jeho maminy poukazujeme na aktuálny zhon, na to, ako nám unikajú podstatné veci v  živote.

Dievčatko našlo darček pod stromček pre svoju maminu práve v knižnej obývačke. Toto miesto – knižnú obývačku našla na námestí v zimný večer v malom mestečku. V obývačke našlo dievčatko správny darček. Bola to kniha rozprávok, do ktorej však vložila obrázok, vypovedajúci o jej predstave. O tom, ako sú spolu doma, čítajú si knihu a pijú kakao.

Obývačka Panta Rhei je plná kníh a je v nej predajca, ktorý má prehľad a vie poradiť. Veľkým benefitom, ktorý má knižná obývačka, je to, že je tento priestor veľmi príjemný a tichý. V obývačke nájdu ľudia pokoj, aby si prelistovali knihy a oddýchli si od okolitého zhonu.
 
Kde a ako vznikol nápad na vytvorenie tohto projektu?
Ako som spomínal, nápad vznikol v čase, keď sme si položili otázku: „Aké by mali byť Vianoce?“A potom to už išlo, spoločne sme chceli vytvoriť koncept, ktorý poteší malých aj veľkých, kde budú môcť stráviť spoločne aspoň chvíľu času. Najradšej by sme navštívili každé mesto či obec, čo však nevieme zrealizovať, ale snažili sme sa vybrať mestá aj väčšie, aj menšie.
 
Momentálne má Knižná obývačka „za sebou“ viacero miest (Košice, Prešov, Bardejov, Kežmarok, Dolný Kubín). Aká je odozva u jej návštevníkov – čitateľov?
Aktuálne sme v polovici a musím s radosťou povedať, že cieľ tejto road-show bol splnený. Usmiati návštevníci sa veľmi tešia, hovoria nám, že si oddýchli, detičky si prezerajú nové knižky a knižní nadšenci si prezerajú novinky z knižného trhu.
 
Vedeli by ste nám odhadom povedať, akú „návštevnosť“ zatiaľ zaznamenávate v rámci Knižnej obývačky?
Je to veľmi individuálne, záleží, či sme v menšom alebo vo väčšom meste, či sme na vianočných trhoch alebo mimo. Môžem s istotou povedať, že knižnú obývačku už navštívili stovky ľudí (knihožrútov, detí, rodín, mladých, ale aj starších).
 
Do akých slovenských miest ešte tento projekt zavíta?
Posledné tohoročné zastávky sú Lučenec, Piešťany, Trnava, Bratislava a Malacky. S knižnou obývačkou však budeme pokračovať aj budúci rok. Máme veľkú radosť z toho, že sa na nás ľudia tešia a o to väčšiu, že im vieme priniesť knihy čo najbližšie k domovu.
 
Lenka Macsaliová