Aby sa knihy nestrácali

Spoločnosť BELIMEX, s.r.o. sa venuje vydavateľskej a distribučnej činnosti už od roku 1992. Pravidelným rozvozom kníh zásobujeme vyše 300 kníhkupectiev po celom Slovensku, od roku 2000 pôsobí ako výhradný dodávateľ obchodných reťazcov Metro a Kaufland. V roku 2001 k nim pribudol maloobchodný reťazec Ahold so sieťou predajní Hypernova. O zmenách v komunikácii so zákazníkmi hovoríme s Ing. Borisom Gregorom, riaditeľom knižného veľkoobchodu Belimex.

Aby sa knihy nestrácali

Nová situácia vyžaduje nové prístupy

Spoločnosť BELIMEX, s.r.o. sa venuje vydavateľskej a distribučnej činnosti už od roku 1992. Pravidelným rozvozom kníh zásobujeme vyše 300 kníhkupectiev po celom Slovensku, od roku 2000 pôsobí ako výhradný dodávateľ obchodných reťazcov Metro a Kaufland. V roku 2001 k nim pribudol maloobchodný reťazec Ahold so sieťou predajní Hypernova. O zmenách v komunikácii so zákazníkmi hovoríme s Ing. Borisom Gregorom, riaditeľom knižného veľkoobchodu Belimex.

Koľko titulov ponúka vaša distribúcia?

Máme v ponuke okolo tritisíc titulov, naše sklady majú tisíc metrov štvorcových. Práve šírka tohto sortimentu nás viedla k zmene spôsobu distribúcie. Rozvoz autami priamo do kníhkupectiev nám umožňoval ponúkať malú časť sortimentu. Do jedného auta sa zmestí 500 kníh, a môže sa stať, že doň naložíte, napriek dobrej znalosti situácie na knižnom trhu, nesprávnu skladbu kníh. Už dávnejšie sme sa zamýšľali nad objednávkovým systémom a nad predajom formou objednávkového katalógu. Z našich prieskumov, zo zahraničných aj vlastných skúseností, sme si vypracovali náš terajší model.

*V čom spočíva?

-- Namiesto auta naloženého knihami chodia po kníhkupectvách naši obchodní reprezentanti s laptopom a prezentujú našu internetovú stránku s našou kompletnou ponukou a rozličnými vyhľadávacími a triediacimi kritériami: podľa autora, žánru, tematiky, ceny, druhu väzby… až po kľúčové slová. Náš človek sa pripojí na internet, otvorí našu stránku, ktorú má ofline, aby sa nestrácal čas načítavaním obrázkov, ale môže ju kedykoľvek aktualizovať a hneď aj poslať objednávku. Prezentuje tituly presne podľa požiadaviek kníhkupca, ktorý vie, aký sortiment potrebuje doplniť. Poviem príklad: kníhkupec chce konkrétnu knihu o dinosauroch. Tá je už vypredaná, ale náš človek mu môže hneď ponúknuť iný titul o dinosauroch s podobnou cenou a všetkými potrebnými informáciami. Takisto mu hneď na mieste vieme povedať množstvo kusov na sklade, ak trebárs potrebuje 30 kníh pre nejakú školu, hneď vie, či ich toľko v sklade máme.

*Znie to pekne, ale predsa len, chytiť si knihu do ruky, pozrieť obálku, prelistovať si ju, je niečo iné, ako prezerať si webovú stránku…

-- Práve preto knižné novinky naši reprezantanti majú fyzicky so sebou a tie prezentujú klasicky. Väčšinu starších titulov už kníhkupci poznajú z čias, keď boli novinkami, tie im vlastne len pripomíname.

*Za aký čas vybavíte objednávku?

– V súčasnosti vybavíme objednávku za 48 hodín.

*Nie je to dlho?

– Naším cieľom je postupne skrátiť tento čas, ale zatiaľ sme schopní doručiť knihy do 48 hodín, myslím si, že je to dostatočne rýchlo.

*Belimex zásobuje vo veľkej miery hypermarkety. Prečo ste investovali toľko energie aj peňazí do nového spôsobu distribúcie?

-- Je pravda, že časť predaja realizujeme v hypermarketoch, ale tam ide najmä o kuchárske knihy, knihy o životnom štýle, knihy pre deti, je tam cítiť konzumný, spotrebný charakter. Kníhkupectvá sú našimi dominantnými zákazníkmi. Situácia na knižnom trhu sa však za posledné dva roky veľmi zmenila. Zjednodušene povedané: Kým napríklad pred dvoma rokmi bolo desať titulov, z ktorých sa predalo aj 50 týždenne, dnes je 50 titulov, z ktorých sa predá 1 za týždeň. Takže je jasné, že musíme ponúkať čo najširší sortiment. Aj v kníhkupectvách sa zmenil spôsob vystavovania, knihy sú vystavené chrbtom, nie obálkou, lebo nie je dostatok miesta na takú širokú ponuku.

*Týmto systémom pracujete už tretí mesiac. Aké máte prvé skúsenosti?

– Prvý mesiac to bolo trošku rozpačité, časť kníhkupcov si objednávala len novinky, ktoré videli. Počas druhého mesiaca sa však už objavilo množstvo objednávok aj iných titulov a mnohí z kníhkupcov si začali systém pochvaľovať a prišli na to, že toto je tá správna cesta. Stále je však časť odberateľov, ktorí by chceli návrat k starému systému. Podľa mňa je to krok späť a určite sa k nemu nevrátime.

Aké výhody z toho vyplynú pre čitateľa?

-- Bude mať k dispozícii širší sortiment .

*Akú výhodu majú z tohto systému vydavatelia?

-- Tým, že sa prezentuje celý sortiment, nemalo by sa stať, že sa knižka ,,stratí”. Doteraz sa to stávalo, že často aj výborné tituly, ktoré sa z rôznych príčin hneď dobre nepredávali, stratili sa zo zorného poľa kníhkupca a nenašli svojho čitateľa. Máme skúsenosti s kníhkupcami, ktorí prišli priamo do nášho skladu a boli nadšení pestrosťou a šírkou našej ponuky. Takže my vlastne donesieme náš sklad kníhkupcovi rovno do predajne.

*Ešte by som sa vrátila k tým ,,strateným” knihám. Je to chyba distributérov alebo kníhkupcov?

Myslím si, že ,,stratené” knihy sú výsledkom nevyhovujúcej distribúcie v súčasných podmienkach. Týždenne máme okolo desať noviniek, v predvianočnom období až od 30 do 40. Ak kniha nie je bestsellerom, predáva sa pomaly, kníhkupec ju vypredá, dajme tomu, za pol roka, je taký zahlcovaný novinkami, že mu nezíde na um doobjednať už vypredaný titul. Distribúcia priamym dovozom tovaru do predajne bola prínosom v 90. rokoch, keď bol sortiment užší a kníhkupci kupovali knihy na balíky a nie na kusy. Práve tieto zabudnuté knihy boli pre nás podnetom na hľadanie lepšieho spôsobu distribúcie.

*Pracujú aj iné distribúcie týmto spôsobom?

– Od priameho rozvozu noviniek do kníhkupectiev upustili aj iné spoločnosti.

*Doteraz sme hovorili len o kladoch. V čom sú nevýhody?

-- Pozitíva vysoko prevyšujú negatíva. Knihy sa napríklad stálym prevážaním, a prekladaním poškodzovali. Kníhkupec musel vyjsť zo svojho obchodu, často v nepriaznivom počasí, niekedy preto vyberal náhlivo, v nepohode. Stávalo sa, že v aute napríklad už nebol titul, ktorý chcel. Teraz vie, v ktorý deň v týždni príde predajca a podľa aktuálnej potreby si objedná presne to, čo potrebuje a do 48 hodín to dostane. Prirodzene, kníhkupci, ktorí majú pripojenie na internet, si u nás objednávajú priamo a vtedy, keď majú čas. Za nemalý klad pokladám aj ekologickú stránku. Keďže využívame služby prepravných spoločností, ktoré majú prepracovanú logistiku vyťaženosti vozidiel, šetríme aj životné prostredie a naše cesty.

A nevýhody? Nenazval by som počiatočné problémy nevýhodami, skôr len “detskými chorobami”, ktorým sa nevyhne žiadna zmena. Budem rád, ak sa nám spoločným úsilím podarí zavádzaný systém distribúcie kníh zdokonaliť tak, aby sme všetci mohli v blížiacom sa predvianočnom období v plnom rozsahu využiť všetky jeho pozitívne stránky.

Pripravila Margita Bíziková