Predstavuje marketingová a obchodná manažérka Ivona Franiaková

Vydavateľstvo Fortuna Print Praha,

organizačná zložka Bratislava

Adresa: Zadunajská cesta 8

 851 01 Bratislava

tel./fax: + 421 2 6820 4700

e-mail: fortuna@fortuna.sk

www.fortunaprint.sk

Riaditeľ/majiteľ: Ing. Karol Biermann

Marketingová a obchodná manažérka: Ivona Franiaková (odpovedá na naše otázky)

Vznik: 1990

Zameranie, profilové edície:  Naše knihy sú tematicky rôznorodé, veľká časť súvisí najmä s históriou. Roku 1992 sme vydali prvý titul z edície Kroník zameranej na popularizáciu histórie, v tom čase novátorskú aj v západoeurópskych krajinách. Dosiaľ vydaných štrnásť obsiahlych zväzkov si získalo dôveru priateľov histórie a renomé spoľahlivej študijnej príručky. Orientácia na históriu ovplyvňuje aj edičné plány ďalšej našej populárno-náučnej edície, napríklad v úspešnej sérii Vidieť – Poznať – Vedieť. Čitatelia vyhľadávajú aj naše knihy o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach sveta a takisto cestopisy, praktické príručky, invenčné kuchárske knihy, diela zamerané na životný štýl súčasného človeka a na koníčky, najmä na kynológiu. Od začiatku vydávame aj knižky pre deti, od roku 2005 hlavná časť týchto kníh vychádza v rámci vydavateľstva Junior, s ktorým tvoríme jeden celok. Kladieme v nich dôraz na primeranosť veku a usilujeme sa vypestovať u detí čitateľské návyky. Knižky obohacujeme o aktivizujúce a motivačné prvky.

* Ktoré distribučné spoločnosti rozširujú tituly vášho vydavateľstva?

– IKAR, Slovart Store, kníhkupecká sieť Panta Rhei, Modul, Belimex, Pemic, Valko, Marčan a Marsab.

* Koľko titulov ste vydali od založenia vydavateľstva, koľko z nich predstavujú publikácie slovenských autorov?

– Za takmer sedemnásť rokov existencie to je približne 500 kníh. Nie je ich síce veľa od slovenských autorov, ale to určite vyváži priekopnícka dvojzväzková Kronika Slovenska. Prostredníctvom nej poskytuje čitateľom moderné poznatky o našich dejinách takmer sto autorov. Slovenskí autori sa uplatnili aj v ďalších Kronikách. Každú z nich sme doplnili heslami či faktami z nášho prostredia.

*Akým počtom titulov ste prispeli na knižný trh roku 2006? 

– Vlani sme našim čitateľom ponúkli 45 titulov, z nich stojí za to vyzdvihnúť aspoň prínosnú a elegantnú Mytológiu, krásne ilustrované Cesty snov po Európe a v češtine Cesty snů po světe, cennú Kroniku Prahy a pôvodnú kynologickú príručku Slovenský čuvač.

* S akými edičnými zámermi vstupujete do roku 2007?

– Z takmer 50 pripravovaných kníh spomeniem aspoň niektoré zaujímavé tituly. Kniha Tajné spoločnosti (preklad z francúzštiny) poskytuje prehľad fenoménov, ktoré priťahujú záujem verejnosti. Čitatelia v nej nájdu bohaté informácie o rozličných tajných spoločenstvách, ich symbolike či predstaviteľoch. Na leto pripravujeme encyklopedicky spracované Známky, určené nielen začínajúcim, ale aj skúseným filatelistom. Najväčšiu časť knihy tvorí známkový zemepis sveta, teda články o filatelistickom vývoji v jednotlivých krajinách. Na jeseň potešíme priaznivcov výtvarného umenia publikáciou 1001 obrazů, které musíte vidět, ideálneho sprievodcu svetom diel známych aj menej známych maliarov. Ďalší titul Biblica z mnohých zorných uhlov predstavuje základné dielo kresťanskej kultúry (vychádza v češtine). Obsiahla publikácia Stromy poskytuje bohatý súbor encyklopedických informácií o známych i exotických stromoch a drevinách z celého sveta. Knižnou lahôdkou sa určite stane luxusná publikácia, ktorej názov je azda najlepšie ponechať v origináli Toys for Boys. Kniha bude teda určená  mužom, ktorí ocenia množstvo nádherných fotografií takých príťažlivých  ,,hračiek“, ako sú autá, jachty, motorky, lietadlá, hodinky, elektronika... Aj v tomto roku myslíme na vášnivých kuchárov a kuchárky, pripravujeme pre nich knihu Omáčky.

* Ktorý zo svojich titulov pokladáte za najlepší? 

– Čo iné ako prvú a najúspešnejšiu knihu edície Kroník, teda Kronika ľudstva. Zaslúžený úspech jej zabezpečil celosvetový záber, prehľadné usporiadanie a prístupné spracovanie faktov o doterajších dejinách ľudstva spolu s bohatou obrazovou dokumentáciou. Nedávno vyšlo už siedme, doplnené a inovované slovenské vydanie. To predsa o čomsi svedčí!
*A naopak, ktorý zo svojich titulov pokladáte za vydavateľský omyl?

– Ťažko povedať, možno by som takto označila ináč zaujímavú a peknú knižku Metro venovanú dejinám a súčasnosti podzemných železníc. U nás si nenašla čitateľov azda preto, lebo nemáme metro.

* Čo vás najviac trápi na knižnom trhu a čo by mu podľa vás pomohlo?

– Nechcem vynášať rýchle súdy, keďže v tejto oblasti sa ešte len rozhliadam. Knižky vychádzajú ako na bežiacom páse, ale čitateľ sa nich dozvie len vtedy, keď sa sám o novinky zaujíma. V reťazci vydavateľ – distribúcia – kníhkupec by sme mali všetci postupovať ofenzívnejšie. V slovenských médiách sú informácie o knižných novinkách skôr zriedkavé než pravidelné, aspoň vo verejnoprávnych médiách by mala mať kniha pevné miesto a pravidelnú prezentáciu. Knižka sa po uvedení na trh vzápätí vytratí z pozornosti a už sa s ňou nepracuje. Napríklad naše knihy dodávané v ochranných papierových škatuliach alebo v plastových obaloch v niektorých kníhkupectvách ich záujemcovi nerozbalia.

* Prezradíte svoj nesplnený vydavateľský sen?

– Neprezradím, najskôr preň musím získať kolegov, ale najmä šéfa...

* Aký máte názor na rebríčky bestsellerov?

– Sú také relatívne ako všetky rebríčky tohto druhu. Aj keď cieľom každého vydavateľa je knihu predať, táto úspešnosť vonkoncom nemusí zodpovedať jej obsahovej hodnote.

Akú knižku práve čítate?

Momentálne čítam – verte alebo neverte – našu Mytológiu. Fascinuje ma, ako sa vo svetle mýtov a legiend ukazuje, že ľudstvo je v podstate jednotný celok. Napriek geografickým a historickým a ešte bohvieakým rozdielom.