Ukážka z diela

Básne pre mŕtve dievčatá

Nostalgia

Na rande prichádzam s disketou miesto kvetín.

Ach, ďakujem, šepkáš a tvár ti horí priznaním.

Si iba kyborg a tvoja láska je iba program,

rovnako ako aj modré nebo, chardonnay ročník 1890,

krik čajok dolu nad plážou i celé toto prímorské letovisko.

Môj béžový oblek a slamený klobúk ma usvedčujú.

Som prvým básnikom, ktorý vzišiel z rodu kyborgov. 

 

Pohľadnica z Paríža

Ako spomína pán Breton, v auguste 1923

sa v ulici Git-le-Coeur zjavil tieň mladého dievčaťa.

O desať rokov neskôr uvidel tú istú bytosť

pán Nezval v podvečernom fotografickom meste.

Kráčala filmom a dnes sme ju našli opäť:

Okoloidúca, od nepamäti žijúca

v miestach, kde odpočíva srdce. O desať rokov

neskôr, keď sny mladučkého princa za jedinú noc

zostarnú na spomienky, v pohybe

jeho perleťových rúk splynie kung-fu s tangom

a prízračná bytosť z ulice Git-le-Coeur

opäť svitne ako najmilší nedosiahnuteľný tieň. 

 

Damask

Táto noc ťa hryzie lunou v tvári.

Ostré zuby veží zažíhajú hviezdy nad mestom,

čierne nebo sťažka klesá do záhrad.

Spievaš si, princezná z laboratórií,

zatvorenou tvárou spievaš si,

v komnatách nehybných a pustých, 

na míle vzdialená vyoperovaným tepnám.

Storočie stroje krehké ako vtáčie srdce

brúsili ťa v hlboký šperk. Dnes

kyborgovia imitujúci rokoko dvoria ti

s rukami vo vesmíre ako vo váze s kvetmi.

Napudrovanou tvárou a kovovým telom

líhajú s tebou do mäkkých lôžok z mäsa.

Krvácaš jemnejšie než ruža bozkávaná vánkom,

a predsa to nie je krvavá hĺbka tvojho kvetu,

čo v kyborgovi vzbudzuje túžbu vanúť.

Pod balkónom spievam o tvojom perleťovom pohlaví

a z veršov tkám neviditeľnú cestičku úteku.

V tej loďke ako v déjà vu sa plavíme

z Kybérie do Bratislavy a Dunaj

je iba nitka v obruse z damasku, 

keď pri šálke čaju noc ma zastihne.

 

Dedinka v údolí

To, na čo si spomínam, sú ruky

zmáčané vôňou sena. Vykúpaný

v pote tvojho tela, žmúril som

do krásy ešte dlho po tom, ako hviezdy

popadali do mäkkej trávy noci.

Svitli prvé obrazovky, lode sa kúpali

v bazénoch vesmíru, satelity sa skláňali 

nad krajinou ako bledé tváre svätcov.

Náhle som nevedel, aké slová

akými ústami vysloviť.

Ktorými rukami chrániť

a ktorými zabíjať.

Medzi králikom a tebou stál som ja

nepripravený na deň plný mňa.

Medzi prúteným a plastovým kreslom

prebehol náš život.

Ako cudzinec kráčam po vlastnom dvore

a snívam o rukách zmáčaných vôňou sena.

Miesto tvojej tváre biele ikony

uprostred nocí skláňajú sa

nad rozpáleným čelom postele.

 

Mária z Petrohradu

Nad tichou nocou sa mihne krídlo večnosti

a na okamih zahalí chrám ako telo dušu.

 

Topole snežia,

Mária nastavuje tvár spomienkam,

Mária si upravuje účes,

starostlivá, krásna Mária z Petrohradu.

 

„Buďme aspoň chvíľu navždy spolu,“

poviem, ale Mária kráča 19. storočím.

 

Topole snežia,

Mária pohládza dušu snením,

ale duša je sťahovavý vták

a Mária už opäť kráča Petrohradom.

 

„…stačí byť nehybný v nehybnom

a mnoho tisíc odlietajúcich vtákov

preletí tvojím pohľadom,“

poviem a ruka Márie usína mi v dlani.

 

Nad portrétom dvornej dámy

Medzi tebou a mnou

niekoľko zanedbateľných storočí

povieva v okne ako záclona.

Sú: diván, kreslá, svietniky na stoloch,

obrazy v ťažkých rámoch, vázy

a chodba, ktorou si v takýto slnečný deň

prešla celkom samozrejme,

akoby sa toto nikdy nemalo skončiť.

Nepoľujem na prízraky, iba čakám,

kedy cez jemnú pleť plátna

presvitneš hlbšie do miestnosti.  

Za oknami zapadá slnko a lupeň po lupeni

sa ruže i tvoja tvár zatvárajú do nevinnosti

na sklonku leta, tesne predtým,

ako farby na obraze a vône zo záhrad

vsiaknu do tvojej pomalej 11-ročnej krvi…

Nikdy neprejdem tú cestu,

ktorou sa zemeguľa prekotúľala

od teba až ku mne.

A keď vychádzaš z dverí, niet ma,

iba oči mi vlhnú tvojimi slzami.