Ukážka z diela

Erik Jakub Groch: To

PÍSANIE

 

Takto vyzerá tvoja práca; v belgickom svetri,

s rukami skríženými alebo na stehnách, čakáš.

 

Ticho ešte nežiari, ale už stúpa nad podlahu.

Ako jazmín misku rozprestrel si hárok buničiny.

 

Trámy, zárubne, podlaha, kachle z ílu, steny bielené

vápnom; mená strnulo bdejúce spolu s tebou.

 

A čo sa zjavuje a vyplavuje v povedomých kontúrach

– fosílie štruktúr, piktogramy, páchnuce axiómy –

 

všetko odmietaš: poesis znamená tvoriť z ničoho.

Vtáčiemu trusu je podobné to tvoje scribere,

 

lajnám dosiva svietiacich sýkoriek, páriacich

sa ešte vo vzduchu, premieňaným a oddeľovaným

 

na zrno, plevy a to, čo chýba.

 

 

BREZA

 

Dvetisíc rokov omietaná za mantackou stenou; kaplnka

pod lesom. Kopce za sklami prudko stúpajú, do diaľky

tu znamená nad seba. Holorub, pahýle zamlčané pod snehom

podobné protéze, čo sa raz dávno mihla pod voľnou

nohavicou. Teplý pruh svetla na dubovom stole, zhobľovanom

lakťami, ba možno aj čelom. Tu pred mojimi očami drieme

breza. Ani ona, ani ja ešte nie sme z čipov. A už len

z liehu mi chýba, aby som odišiel zavčasu.

 

 

DEŤOM

 

V mojom tele už nie je nijaké perie.

Ale ani prázdnota. A telo... telo je duša hladiaca

znútra na svetlo, ale duša.

 

To anjeli – zamilovaní do sveta – ju rozčesli na dva kusy,

takže sami seba oslovujeme, akoby sme spali v niekom

inom. Takto vyzeráme: kus mohutnosti pohodený

malátnym snom, dve meravé krídla dravca, oddelené

jedno od druhého pochybnosťou.

 

A teraz čo som videl zvonka.

Najprv úlomky šelmy v chorých ďasnách.

Jazyk rozdvojený ako krídla chrobáka.

Jedno oko hľadiace tam a iné inam.

Ale aj temeno hlavy a modrú za ním, skutočnosť

rozprestretú ako krajina,

čisté, teplé nebo z peria a z hliny, chlapca

ležiaceho na zemi, hľadiaceho do tmy,

túžiaceho po matke a po otcovi

a otcov a matky túžiacich po matkách

a po otcoch...

 

I videl som ovcu bľakajúcu do kopca

i prejdivšiu jeho vrchol i s kaplnkou

akoby nič i kaplnku ako sa obrátila

a vykročila

za ovcou čímsi smerom...

 

Deti, toto je dôležité: aspoň jediný raz

pozorovať súmrak a v súmraku svoju loďku,

ako mlčky mizne v brázde potoka.

 

Slovom na konci nech bude vaša slza

nad miernymi, čistými ústami.

 

 

MÁRIA Z POĽA

 

Mária z poľa, Mária ohorené líca,

Mária oči z popola, z polárnej noci počatá,

Mária z divých údov, žiariacich ako mesto,

Mária smola, Mária stehná horiace a tvár

– letlampa na štíte kvitnúcej súcnosti ­

ty, ktorá prvá si ma vzala do úst, takže ťa

dodnes cítim, žeravú obruč vrastenú do mäsa;

 

spomeň si na mňa, mariko, v hodine slepej a neústupnej,

ako ja si spomínam, schýlený uprostred studenej kúpeľne,

odvrátený od zrkadla ako od jesene a milosrdne prikrytý

závojom šedivej aury, tak mimovoľne a nežne utkaným,

akoby ani nepochádzal z tejto nevyhnutnej, nevysloviteľnej

úzkosti.

 

 

TO

 

Pozerám sa na stôl pod lakťami.

Nie je to pole, ani tráva

šumiaca inými jazykmi.

Je to stôl, z dreva, zo stromu,

z usínajúcej hviezdy, z ničoho.

Nechápem to a vonia to.