Ukážka z diela

Námestie kozmonautov. Generácia Ю

Generácia Ю – označovaná aj Neviditeľná generácia - je sociálne pestrá skupina ľudí stredného veku. Jej príslušníci sa narodili okolo roku 1958 v období Bruselskej svetovej výstavy. Spotrebné predmety vtedajšieho dizajnu sú predmetom ich zberateľského kultu. Obývajú najmä územia bývalej Československej socialistickej republiky, Poľskej ľudovej republiky, Maďarskej ľudovodemokratickej republiky a Nemeckej demokratickej republiky.

Žiaden z týchto štátov už dnes neexistuje, čo je historický fakt, hodný zaznamenania. To, že stále existujú príslušníci Generácie Ю je ale fakt, ktorý nezaznamenáva nikto. Jej príslušníci nie sú marketingovo zaujímaví ako príslušníci novších generácií X, Y, Next, Vizuálnej atď., a kým vyjde táto kniha, pribudne určite pár ďalších. Byť v tej správnej generácie je celkom dobrý pocit a správne rozpoznávať generácie zasa celkom dobrý obchod.

Ako vyzerá príslušník zaručene necieľovej Generácie Ю?

V škole ho okrem materinského jazyka učili azbuku. Ťažko nacvičené automatizmy, ktoré využíval na vytvorenie dvojhlásky Ю, sa musel desať rokov pred koncom druhého milénia preúčať na formovanie písmen YOU. Foneticky znejú úplne rovnako, ale delí ich svetonázorová priepasť nedozernej hĺbky. Tak nedozernej, že niektorí členovia generácie sa vopred vzdali akéhokoľvek pokusu naučiť sa ďalší svetový jazyk, pravda, okrem niektorých, ktorí naozaj v poslednej chvíli potlačili svoje návyky, zamerané na azbuku a  zvyšky mozgovej kapacity odvážne investovali do výučby angličtiny. Kvôli tomu im však už neostal priestor na ambície.

Zdá sa, že príslušník tejto generácie skutočne nemá nijakú ctižiadosť. Nosí riflové nohavice, doplnené riflovou bundou. Keď si chce kúpiť ponožky, nezájde do značkového obchodu, ale ide si prosto kúpiť ponožky. Remeň nosí, aby mu nohavice nepadali. Podlieha móde oveľa menej, ako príslušníci iných generácií. Dá sa povedať, že pre neho vlastne móda neexistuje. Oblečie si čokoľvek, len nech to je pohodlné. Nie je až taký idiot, za akého ho pokladajú mladší príslušníci imidžových generácií, ale je mu to čím ďalej tým viac jedno.

Je čistotný, v lete sa sprchuje viackrát denne. Gél na vlasy nepoužíva. Ako posledný výboj kozmetiky k nemu dorazil guľôčkový pánsky dezodorant. Používa výlučne tú istú značku, ktorú si nachádza rok čo rok pod vianočným stromčekom.

Je dieťaťom rodičov Generácie JA. Túto generáciu okrem materinského jazyka nútili z geopolitických dôvodov učiť sa po nemecky a po druhej svetovej vojne zasa po rusky. Teda aj rodičovská generácie bola bipolárna a niekedy sa označuje ako Genrácia JA – Я. Táto generácia ploditeľov spolu s niekdajším rozdelením Európy železnou oponou je príčinou rozpoltenosti Generácie Ю.

Člen Generácie Ю neberie drogy ľahké ani tvrdé. Najtvrdšou drogou, ktorú prijal za svoju, bola vodka Stoličnaja. Veľa fajčí a pije liehové nápoje. Nimi sa je schopný aj zabiť. Najmenej raz do týždňa prepadne samoľútosti, že ho už nikto nemá rád. Občas ho posadne medzigeneračná ústretovosť a druží sa s členmi mladších generácií, aby bol „in“.  Nachádza si oveľa mladšiu družku/druha, s ktorými je nútený navštevovať deathmetalové koncerty. Tieto trápne prejavy generačnej zrady sa zvyčajne trestajú samy postupným vydelením sa z kolektívu materskej generácie.

Člen Generácie Ю dokáže s nostalgiou spomínať na nekonečné televízne seriály, v ktorých statoční bulharskí partizáni porazili stonásobnú presilu fašistov či bystrý komunistický vyšetrovateľ odhalil úklady proti mladučkej republike. Vie, že sú to propagandistické produkty, rovnajúce sa zvrhlosťou nacistickému filmu „Žid Süss“, ale dokáže pri ich sledovaní potlačiť ratio a zapojiť sentiment a nechutne veľkú dávku odpustenia.

Nestravuje sa vo fastfoodoch a v zahraničí vždy preratúva cudziu menu na domácu. Často si varí instantné polievky v sáčkoch. Absurdne sa chová, pokiaľ narazí na sladkosť z mladosti – je schopný vyvolať si diabetický záchvat nadmerným požitím tureckého medu či orieškovej chalvy. Nekonečne nudí svoje dospelé deti opisom fantastickej chuti kvasu, ktorý mu raz načapovali z pouličnej cisterny v Kyjeve roku 1980.

Veľa číta a beletriu nahrádza literatúrou faktu. Počítač používa len ako písací stroj a s každým problémom vo Windowse beží za svojim osemnásťročným synom. Nehráva sa počítačové hry. V rámci generácie však existujú početné výnimky. Z miesta trvalého bydliska nehodlá emigrovať. 90% nikdy nepožiada o americké vízum.

Nepočúva hudbu, ktorá má rytmus vyšší ako osemdesiat úderov za minútu. Rytmy nad 120. b.p.m. sú schopné v ňom vyvolať záchvat nekontrolovanej agresie. Napriek všetkým týmto negatívam je člen Generácie Ю schopný ešte vývoja a môže zastávať aj stredne dôležité posty v riadení spoločnosti a štátu. To sa mu zatiaľ darí iba preto, lebo patrí k početnej generácii baby boomu, ktorá si navzájom sprisahanecky pomáha. Väčšina z nich, pokiaľ je zamestnaná, má ale šéfa mladšieho než on sám.

Každý raz, keď sa člen Generácie Ю rozhodne napísať román zo súčasnosti, narazí na ozveny minulosti. Vie, že aj písmeno, ktoré práve teraz vypálil kurzor na obrazovku, sa ihneď stáva spomienkou. Je presvedčený, že všetko, čo v tejto chvíli robíme, je determinované minulosťou viac, než sme ochotní pripustiť a že dnešok je len prehrabovanie sa v jej mrviacich sa črevách.