Ukážka z diela

Skryté titulky

V MESTE PSOV

I

kryštály vyrástli prirýchlo: rozdrviť zubami,

poškrabať krk. tenkými prstami po plátne

nezvučne obkresliť zákruty.

tunajšia voda pri ceste: snáď podľa starého

tajného receptu procesom očisty zachovať

kal. pach – vôľa pretrvať, pach syra a rýb.

a drobné škvrnky na povrchu: nič iné, než

ešte včera lahodná potrava psov.

II

aj myši sú rýchle:

v podzemí. vo farbách. pod sedadlom.

hľadajú jesť. pomedzi dva vlaky.

načisto ohluchli: riadia sa – ako ty –

chvením kolies a nôh.

III

posledné škrupiny. predošlých dní. (procesom

očisty zachovať kal.) v stmavnutom zrkadle

ďalšia z tvojich tvárí.

zakaždým patriaca k rase, čo zakliali.

IV

ľutuješ pomalých, všetkých, čo zastali,

ukázali dlaň a nahé predlaktie, všetkých

tých, ktorým vykĺzla súkromná koža z

rukáva priveľmi na oči.

a ak sa náhodný úsmev zastaví na tebe,

zostane náhodný.

to, čo nosíš pod vlasmi,

aj tu najčastejšie oslovujú niektorým z

bežných krstných mien.

V

pridlho bez miery: dva či tri týždne ako

iný živočíšny druh. kým žmurkli, vyhynul.

potknúť sa o stenu, zabudnúť vovnútri.

toto ja: nechať ustrnúť.

v Cuvierovom múzeu simulovať telo s

chrbticou v šialenom úškrne.

*  *  *

Keď niekto lamelou, pohľadom pretne dych

inému, vysekne z jazyka úryvok (zbavený

významu): dopadne na asfalt.

Strmými schodami v bludisku bez čižiem:

prstami po dlani.

A náhle bežia aj neznámi susedia: na konci

bulváru vraj niekto vyvesil úplne nový

fialový čas.

*  *  *

roztržitosťou si uši nezachrániš, dávno

vieme svoje. (aj iných, ak chceme.)

pôjdeme po plochách s novými obrysmi,

akoby predvčerom, akoby mali tvár po

tmavých výklenkoch

v šumení jazyka

v štruktúre hlasu

v ríši znakov (čo už je priveľa)

svojvoľnosť sa meria cudzotou, v ktorej

nič nebolí. kde sa len naprázdno hromadia

grimasy. stretnúť sa s úsmevom, v nádeji

na možnosť porovnať navzájom

aspoň:

aspoň (au moins): svoje mytológie

*  *  *

dva jazyky paralelne v súkromí cez tri hranice:

jedna zotretá úplne, druhú práve kreslia,

tretia sa zatiaľ nemení

forbidden knees:

kľakám si pod okno a odmietam sa pri tom

uvidieť

 

Ouverture

Režimy vnímania: medzi kanálmi.

Bezslovné dni, roky, obdobia.

Storočia kreslenia tuhou, pálenou sienou do skaly.

Nepokojné vrypy. Obrysy nešikovných postáv.

Spleť línií (zvierat v pohybe).

Tisícročia slova: ovíjanie slov okolo tela, bičovanie tela,

obrysy nešikovných viet. Priestor za nimi.

Stíšenie: a nápor hlučných obrazov. Rozuzliť. Preklenúť.

Tváriť sa chápavo.

Ruka pre radosť: kresliť.

Ruka.

Ruka: prežiť, zabiť.

Ústa pre hlas (hra, klamať). Otvárať. Pre druhého.

Rovnaké k rovnakému (Picasso v jaskyni). A mosty!

Pre seba. Pre druhého.

 

Nehody vnímania času

 

I.

Medzi vrstvy, medzi naplavené materiály: prst.

Spomínam.

Pod čierny lem plôch,

za vypuklý okraj vody na pevnom podklade –

forma, ktorú vtláčam slovám,

sa vzpiera

a predsa svoj presah neúnavne vyčerpáva,

obrusuje stuhnuté, rohovité,

čo prečnieva:

Anorganická.

Strach, že ju priložia inam.

Odtlačia do úzadia.

Zem sa nepodkladá, už leží;

núkam jej formu,

neprieči sa: pohlcuje, vyrovnáva.

Tvrdohlavá vôľa formovať a neochota nútiť

si len zdanlivo protirečia:

Podieľam sa,

rovnako náhodou –

ako hmyz darúva svoje telo hline.

 

II.

 

Nielen nemožnosť tvarovať časové previsy,

dávno minulé,

do vĺn odlišnej modrej temporality,

ale aj vzduch: iba v prítomnosti,

tvaru tvár,

suché konáre a vypílené dosky, knihy s hranatým

telom –

ako zvíťaziť

nad nehybnosťou

jazykom,

ak neustále tuhne do obrazov,

z ktorých čas nestihne vyprchať,

pretože do nich nikdy nevstúpil?

V prítomnosti: dýchanie –

jediný pohyb: sínusoida, lineárne vlnenie,

niečo, čo práve teraz chýba,

už dávno uniklo.

Pamäť:

nie vrstvy času, ale priškrtené okamihy.

Stojatá voda.

Zrazenina, zvetrávanie;

zakaždým iný uhol pohľadu.

 

III.

 

Splýva:

Beztvará, bezfarebná: škvrna, šmuha,

naliehavý tlkot srdca.

Zastať:

Znova iba postupnosť bodov. Kroky: trhané,

ozubené.

Poslednou oporou je hudba, znenie tónov, vlákna

skrývajúce metriku,

znelo, zaznie:

Chodievali na prechádzku do parku,

vždy v nedeľu,

ona trochu krívala, on zvyčajne bral dieťa na plecia

alebo ho vyhadzoval do výšky,

jasné ostré výkriky, útržky smiechu,

kŕmievali kačky, snažili sa v hĺbke zazrieť tiene rýb

a raz v ľade objavili zamrznutú

labuť –

Trvanie. Pohyb:

Zdalo by sa, že je nemožné zmyť ho, striasť sa ho,

že je nemožné zastať,

zazrieť v odraze svoju tvár,

len tiene rýb

a náhlu potrebu bezvetria

alebo aspoň sucha.

 

IV.

 

Smerovanie.

Stopy po zacelených ranách, vôľa k vedomiu:

Pomaly

(v prítomnom režime dať tomuto slovu zmysel):

tu kdesi bol chodník, čo viedol pomedzi stromy,

a ľahká detská obuv, sandálky

s koženým remienkom a chrómovanou prackou

doň po daždi vtláčali svoj obrys, prednú časť,

drobnú podkovu;

pretože celkom malé deti vždy utekajú po špičkách.

No stromy sa už rozrástli natoľko,

že nikto neuverí: tadiaľto sa dalo prejsť.

Pozemky s prehnitým, napoly rozloženým plotom,

hranice parcel,

prerušovaná čiara; vodáreň.

Aj farby už celkom vsiakli do zeme,

štruktúra pôdy, jej chuť, pach, mazľavá hmota

zaschýna na ruke, tvrdne a skôr než popraská,

pripomenie ti:

rozbíjanie okien v ešte neomietnutom dome,

prievan, sneh,

ale aj bolesť úst roztrhnutých úsmevom.

 

V.

 

Napokon teda konkrétne:

už nie iba fisúry,

prielomy alebo nepriehľadné kvádre,

za ktorými tušíš obrysy udalostí

(vyschnutých, nehybných, uviaznutých na plytčine,

v piesku, vrytých do skaly, nejasne

sa črtajúcich na vápencovom podloží:

možno nakreslených tuhou, a možno len odkrytých

eróziou).

Zrazu zarastený zráz:

trhanie suchej trávy,

presné, donekonečna opakované gesto,

sklonený chudý chrbát potiahnutý kožou.

Aj náhodný portrét dovolí stotožniť sa,

preklenúť prázdnotu bez pamäti

ilúziou zachyteného trvania.

Hoci vieš:

– že pohyb, monotónny ako dýchanie,

a telo, čo ho vytrvalo uskutočňuje,

sú živé asi tak

ako obrázky v rozkrútenom praxinoskope;

– a spojenie vrstiev špirály priľnutím:

je dočasné ako rozochvená membrána

vytvorená slinou v slučke skrúteného vlasu.

 

Coda

 

Nakoniec sa pokojom myslí únava,

ochabnutosť svalov medzi rebrami

a čím ďalej tým ťažší dych. Hľadanie –

No aj hľadanie sa postupne mení:

na šmátranie palicou po okrajoch ciest,

trávnikoch, náhodných fľakoch rastlinstva,

čo ešte stále tvrdohlavo prežíva v udupanej hline;

(palicou, na ktorú pre pocit bezpečia,

ale aj na znak aktivity,

pripevníš osteň –

a naň napichuješ, čo sa pritrafí.)

Už sa nepokúšaš tvarovať vodu dychom,

neotváraš ju, za prstom brázda, lodná skrutka, nič.

Nehľadáš v nej obrazy: je jedno, či tuhnú alebo sa rozlievajú.

Už iba pozoruješ papierové mosty,

čo sa dotýkajú hladín, aby po nich mohla voda putovať.

No ešte stále vyrovnávaš pokrčené plochy,

Počítaš, koľko pribudlo (na rozlohe),

ubudlo (z hustoty), spriestorňuješ čas

a vytriasaš zo záhybov soľ.