Kar

Na rezidencii Trojica Air som pracovala na svojej próze Lila, v ktorej cez životné rozprávanie rovnomennej protagonistky rozkrývam prostredie súčasnej slovenskej dediny.
V tejto próze ide o dedinu podivne izolovanú od okolitého sveta a zároveň poznačenú korupciou a industrializáciou, s nejasnou miestnou históriou, ktorú nahrádzajú mýty o jej vzniku. Na tie nadväzuje magické vnímanie diania v dedine jej obyvateľmi.
Na rezidencii som pracovala na časti deja odohrávajúcej sa po smrti prvého manžela protagonistky. 

 

Kar

Moja matka vravievala, že ľudia sa delia na dva základné typy. Svadbových a pohrebových. Svadboví majú radi svadby, pretože svadby sú radosť a jadro života - alebo aspoň toho, čo je na ňom pekné. Opijú sa, zatancujú si, prejedia sa, a potom do tretieho dňa trávia, a ležia, a vylučujú natrávené, a každému hovoria, ako bolo dobre, kto sa ako odviazal, kto mal aký odev a ktorá žena bola aká fajnovka a nepomohla s odnášaním tanierov.

Pohreboví ľudia si viac užijú na pohreboch. To sú takí, čo radi plačú, oddávajú sa spomienkam, nostalgii, tiež radi využijú príležitosť poplakať si na verejnosti, lebo to sa inokedy nesmie, poplakať si tak, aby ich ostatní videli, aby si všimli, akí sú citliví a ako veľmi milovali zosnulého človeka. Pohreboví ľudia sa radi dotýkajú mŕtvol, kropia ich prasličkou, kreslia im prstami na čelá krížiky, potom ronia slzy nad zavretou rakvou, napokon hádžu do hrobovej jamy hrudy zeme a vravia: „Nikdy na teba nezabudnem.”

Pohreboví ľudia tiež majú v obľube kary. „Bože mama, tieto kary,” vzdychával otec, keď sme raz po pohrebe nasadli do auta a videli, že jeho mama - moja babka ešte stojí pred domom smútku, drkoce s rovesníčkami a necháva sa pozývať na kar, hoci sme neboli príbuzní a pôvodne sme hodovanie po pohrebe neplánovali. Pohreboví ľudia sa podľa mamy najľahšie socializujú na karoch a aj sa tam vedia s najlepšou chuťou najesť a opiť. Nikde inde si lepšie nezažúrujú ako na kare.

Vo Fúľankách žila žena, ktorej hovorili Matilda. Tá bola pohrebová. Bola jednou z tých, u ktorých je ťažké odhadnúť vek, v štyridsiadke vyzerala na päťdesiat, v šesťdesiatke na päťdesiat a od toho veku už nestarla, len sa akosi šuverila sama do seba.

Matilda mala kary najradšej zo všetkého. Chodievala síce aj na pohreby plakať a hádzať hrudy zeme do rakvy, ale najviac sa rozcítila až na kare, kde sa vždy rozcítila počas prípitku a potom oduševnene konverzovala s pozostalými o zosnulom či zosnulej, o jeho či jej výnimočnej povahe a skvelom žití.

Matilda sa dozvedela o smrti Kornela a jeho pohrebe z parte vyvesenom na potravinách. Prirodzene sa na pohreb dostavila, a nechala sa aj pozvať na kar do penziónu Anežka od Kornelovej sestry, ktorá jej z nejakého dôvodu po rozhovore v dome smútku ponúkla účasť.

Výsledkom bolo, že Matilda na kare nariekala viac než ja, Kornelova žena so suchými očami, ktorá sa len starala, či sú na všetkých stoloch doložené chlebíčky. Okrem toho Matilda s každým príbuzným absolvovala srdcervúci rozhovor a nakoniec sa zastavila aj u mňa, u tej, ktorá mala po správnosti trúchliť najviac zo všetkých, keďže Kornelovi rodičia už nežili a so sestrou nikdy nemal dobré vzťahy, chytila ma za ruku a rozprávala mi o smrti svojho muža, z ktorej sa nevedela spamätať dva roky, citovo, a ani finančne. Synovia jej pomáhali, ale nie dosť, je však dôležité mať synov, zdôraznila mi, hlavne tých synov, dcéry až tak nie, a keďže ja som synov nemala, tak Matilda nevedela, čo so mnou bude a robila si starosti o moju budúcnosť, chúďa dievča, nešťastnica, neborka, vravela mi, zle bude, ak si nenájdem rýchlo druhého.

Matilda sa na Kornelovom kare nadmierne opila. Ukázalo sa, že Kornela kedysi milovala, bola v skutočnosti len o čosi staršia, randili spolu asi rok, než Kornel odišiel na vojenčinu, odkiaľ s ňou prerušil korešpondenciu a našiel si inú frajerku, miestnu, vo Valašském Meziříčí. Možno to bola tá Marta, o ktorej v období pred smrťou blúznil.

Matilda bola napriek jej obľúbenej situácii karu z Kornelovej smrti nešťastná. Opila sa nie slávnostným, ale tragickým spôsobom, zabehlo jej, rozkašľala sa a prevrátila misu s pagáčmi. Zohla sa, aby pozbierala pagáče zo stoličky a zo zeme, a šomrala pritom, že Kornel by si ju bol zobral za ženu, keby len nešiel na tú sprostú vojnu, vraj ju dokonca predtým napoly požiadal o ruku.

Nakoniec sa rozplakala a spravila scénu, pri ktorej vysvitlo, o čo naozaj šlo - Kornel mal Matilde dlžiť peniaze v nejasnej, ale podľa intenzity Matildinho náreku zásadnejšej sume, ktorá jej chýbala. Je zrejmé, že Matilda požičala Kornelovi peniaze z lásky, už asi v období po jeho návrate z vojny, keď ona ešte nebola vydatá a on nemal ženu, dúfajúc, že si tým získa jeho náklonnosť, ale ako asi všetci, čo kalkulujú podobným spôsobom, nepochodila, a po rokoch chcela peniaze naspäť. Ale Kornel sa nemal jej ich vrátiť, odkladal to pri každom stretnutí o mesiac, a myslím si, že splatiť dlh ani nikdy neplánoval.

Vtedy mi napadlo, že na peniazoch nie je nič fyzické, pretože so zmiznutím Kornela z tohto sveta sa nedajú nikde dohľadať a od nikoho vymámiť, z hľadiska Matildy jednoducho prestali existovať. Rázne som jej v súkromí pri záchodoch oznámila, že pokiaľ Kornelov dlh prevyšuje sumu sto eur, splatiť ho nedokážem, a ona nečakane povzdychla, že mne Kornel nikdy nesplatí oveľa väčší dlh, ten za moju stratenú mladosť, a dokonca vyslovila, že som nadmerne ostarla za to obdobie, počas ktorého som sa o neho starala.

„Pamätám si ťa ako také živé dievčatko,” zavzlykala. „Pozri, čo ti spôsobil. Dúfam, že aspoň tá smrť ho dobre zabolela.”

Matilda sa presunula späť k stolom a priliala si do koňaku mlieko. Nebolo by pekné ju vyhnať, takže som ju trpela až do polnoci, keď všetci odišli a prevádzkovateľ zamykal penzión. Pred odchodom sa Matilda ku mne posledný krát natiahla a vyslovila, že v jednej veci mal Kornel pravdu. „Niečo divné sa tu deje. Tu vo Fúľankách, alebo v lesoch. Ja to viem. Počula si o tom, že sem z neba padajú kamene? Pamätaj na moje slová. Kornel to vedel.”

 

Projekt TROJICA AIR podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, hlavný partner projektu.
  • Kar - 0
  • Kar - 1
  • Kar - 2
  • Kar - 3