Poézia Danuše Dragulovej-Faktorovej v knižke Veveričky z  (luna) parku (DAXE 2012) je veľmi čítavá. A  nielen to, môže byť dokonca aj zaspievaná, pretože básne zhudobnila Danuša Dragulová st. a pôvabnými ilustráciami doplnila Jarka Kolačková. Vo veršoch tejto sympatickej knižky nájdete veľa prekvapivých poetických nápadov, chytľavý a deťom blízky recitačný rytmus i  ľahko zapamätateľné rýmy. Zjavným prínosom je symbióza veršov s melódiou, zhudobnenie básní určených detskému čitateľovi či jeho rodičovi/učiteľovi. Potrebný vzťah detí k poézii (žiaľ, dnes často absentujúci v inštitúciách k tomu určených) sa na stránkach knihy posilňuje prirodzeným transformovaním veršov do melódií – tie sú uvedené s notovým zápisom. Spomeňme napríklad scénku, v ktorej srnka striehne na zajaca, dialógy vrany a havrana či zážitky veveričiek: „Všetky stromy postojačky / premenia sa na hojdačky. / Veveričky z toho parku / majú tak dom v lunaparku.“

Igor Válek


Knižka Básničky do detskej izbičky (Príroda 2012) poteší malých čitateľov milými veršíkmi o  prírode, zvieratkách, ale aj o  predmetoch a  drobných príhodách z každodenného života. Autorka v dvoch desiatkach básničiek približuje detskému veku primeraným spôsobom svet zajačikov, myšiek, slimákov, mačiatok a húsatiek. Čitatelia prežijú spolu so zajkom jeho svadbu, myškine prípravy na návštevu sestry, absolvujú výlet so slimákom, potúlajú sa s mačiatkom, obdivujú rozkvitnutú púpavu, prežijú nebezpečenstvo spolu s malou žabkou, pobudnú s frflavým snehuliakom a múdrym vodníkom… V knižke sú aj básničky s rozprávkovými motívmi, v ktorých sa objaví márnotratná princezná alebo kráľovná noci… Pointa básničiek je niekedy poučná, ponúka nenásilnou formou mravné posolstvá, inokedy väčšmi zábavná, úsmevná… Príjemnú, hravú až dôvernú atmosféru ako stvorenú do detskej izbičky dotvárajú v knižke ilustrácie Jána Vrabca.

-ef-

 

Knižná edícia dievčenských románov s názvom Malé klamárky zachytáva osudy štyroch hlavných hrdiniek Spencer, Arie, Emily a Hanny z  Rosewoodu. Odvtedy, ako zmizla ich priateľka Alison, skrývajú veľké tajomstvo. Po prvej časti Malé klamárky a druhej časti s názvom Dokonalé prichádza časť tretia, Neodolateľné od Sary Shepardovej (SPN – Mladé letá 2012, preklad T. Chovanová). Hrdinky tu zažívajú neočakávané situácie. Do mesta prichádza sliedič, ktorý o nich všetko vie. Pravdy, ktoré vychádzajú na povrch, ničia staré priateľstvá, bohaté rodiny sú v troskách, v škole nastáva tvrdý boj o kráľovnú ročníka. Ak sa polícii zmienia o tom, čo prežívajú, môžu byť okrem Hanny v nebezpečí aj ostatné. Za zauzleným osudom dievčat stojí tajomná postava s  iniciálkou A. Do každého rána sa prebúdzajú s  vedomím, že sú pozorované a  nič neutaja, ani v meste, ani pred svetom. Detailne opisujú rôzne klebety a konšpirácie. Kniha nevynecháva ani tajné schôdzky dievčat s Emily či vášnivý vzťah Arie s mladým učiteľom. Najnapínavejšia je aj tak záhada, kto sa skrýva pod iniciálkou A. Aj keď dievčatá neveria, že im píše ich mŕtva kamarátka, ruku by za to do ohňa nedala ani jedna z nich. Veď teraz je už všetko možné.

 


V  štvrtej časti Neuveriteľné (SPN – Mladé letá 2012 preklad T. Chovanová) prichádzajú noví chlapci, ale desivé tajomstvá z minulosti hrdinky prenasledujú i naďalej. Vymieňa sa prost red ie, Hanna sa pr eber á z kómy a A. sa opäť ozýva. Tentoraz ide dievčatám doslova o  ich pekné krky. Obetujú Hannu, aby zostali ich tajomstvá ukryté? A spomenie si Spencer, čo sa stalo v tú osudnú noc? Každý má svoje tajomstvá a  nič nie je tak, ako to na prvý pohľad vyzerá. Iba odo mňa záviselo, či vydržím dlho do noci čítať ďalšie a ďalšie stránky. A aj keď na prvý pohľad vyzerala kapitola ukončená a záver jasný, otázok bolo ešte mnoho nezodpovedaných. Ku koncu knihy, keď som konečne zistila, kto je A., a pochopila, kto bol vrah, Sara Shepardová mi do hlavy vyvŕtala ďalšiu dieru pochybností – žije ešte Alison? Alebo v tom aute sedela len jej dvojníčka? Dej udržiava čitateľa neustále v napätí. Hoci autorka rozmotala jednu nitku zápletiek, pripravené má už ďalšie.

Viktória Drábová

 

Komiksová tvorba je nepochybne bližšia čitateľom, ktorí sa obávajú nekonečne dlhých popisných románov. Uľahčuje prácu obrazotvornosti, pretože jej predkladá hotový obraz, a čitateľ sa tak dostáva skôr do pozície diváka. Kopl patrí medzi súčasných českých komiksových mágov, a to zvlášť pre svoj cartooningový štýl kreslenia. Cartooning sa vyznačuje štylizovanými geometrickými tvarmi, ktoré sú zjednodušené kvôli uľahčeniu práce tvorcov komiksov a animátorov. Ako už charakter obálky a upozornenie na zadnej strane komiksového hororu Petra Kopla Volanie mŕtvych (Fragment 2012, preklad T. Laliková) prezrádza, kniha je určená najmä tínedžerom. Už na úvodných stránkach sa nám rozprávač – Martin Lafetka, mladý študent, prihovára strašidelnými slovami, ktoré tento horor sprevádzajú po celý čas. Martin tak veľmi túži byť neviditeľným, až sa mu to nešťastnou náhodou podarí. Príbeh sa odohráva v Čechách. Dej sa prelína medzi súčasnou Prahou a retrospektívnymi výjavmi z minulosti v jeho rodisku – Jihlave. Kopl svoj štýl kresby synchronizuje s textom, prihovára sa a pozerá priamo na čitateľa, čím nás samotných dostáva do pomykova. V závere a vo vyvrcholení príbehu nám okrem konca necháva otvorené aj naše ústa. Čitateľ sa nepochybne začne sám seba pýtať, či sa aj on nepremenil počas čítania na ducha. Koniec koncov, kto by nechcel byť výnimočný čo i len na chvíľu? Stačí len popustiť uzdu fantázii na hororovú vlnu a zimomriavkam sa čitateľ nevyhne, aj keby bol zaručený komiksový skeptik.

Veronika Jánošíková